Сякаш неусетно остана в миналото времето, когато за да гледаш любимото си телевизионно предаване или филм, трябваше да застанеш пред малкия екран в точно определен час. По-възрастните хора разказват с лека носталгия за моментите, в които „улиците опустявали“ и всички погледи са били насочени към телевизора.
Днес, в епохата на Amazon Prime Video, HBO GO и А1 Видеотека, това изглежда безкрайно архаично. Дори и „стандартната“ телевизионна услуга вече предлага интерактивни функции като връщане назад и запис, с които всеки може да гледа любимото си предаване тогава, когато поиска. Първият доставчик у нас с платформа от последно поколение стана А1, който стартира своята А1 Xplore TV още през 2019 г. със заявката да промени начина, по който хората гледат телевизия.
Две години и една пандемия по-късно това изглежда като едно добре изпълнено обещание. Освен интерактивната телевизия, нараства популярността и достъпността и на различните опции за видео по поръчка (от английското Video on demand или VOD), които дават още възможности за развлечение на абонатите в българските домакинства.
Като на кино, но вкъщи
В света на VOD има две конкурентни философии – да плащаш отделно за филм/предаване, което да гледаш или да предплатиш за определен период, в който да ползваш съдържанието на платформата. И в двата случая резултатът е един и същ – гледаш съдържанието в удобно за теб време.
А1 Видеотека, която е достъпна за всички абонати на ТВ услуга от А1 по технологията Xplore TV, е класически пример за първия принцип на работа. Там – както във видеотеките от недалечното минало – всъщност наемаш конкретно заглавие за определено време. Сделката е изгодна, защото сам определяш графика си, а цената, която варира, все пак остава значително по-ниска от тази в киносалон. Любителите на „големия екран“ ценят и цялостното преживяване на салона, но във време на пандемия това невинаги се оказва възможно (или разумно). Отделно от това семействата с деца много добре знаят, че организирането на подобно излизане е предизвикателство.
Платформи като Amazon Prime Video работят на различен принцип. В техния случай се предплаща такса и получаваш цялото видеосъдържание, достъпно за нашия регион. Клиентите на A1 Xplore TV имат допълнително удобство, ако ползват тази платформа – веднъж регистрирали се, те могат да избират съдържанието си директно от интерфейса на интерактивната си телевизия, при това със същото дистанционно. Абонатите на Xplore TV могат да гледат първокласно съдържание на до три устройства, без да се налага да създават отделни профили за всеки потребител, ако гледат различни заглавия. Едно и също заглавие може да се гледа едновременно на до две устройства.
Оттук накъде за традиционната телевизия
Въпросът изглежда по-скоро реторичен. Веднъж използвали интерактивните функции, малко абонати биха се върнали към „стария“ вариант, особено ако живеят в район, където се предлага услуга по технологията на Xplore TV. В същото време за самите ТВ канали промяната не е толкова драматична. Телевизионното съдържание се произвежда по същия начин както и досега. За тях по-скоро е проблем възможността да се пропускат рекламните блокове, която новата технология дава, но това е тема на друг разговор.
Филмите и сериалите от друга страна уверено навлизат в период на разцвет. Платформите като Amazon Prime Video не просто излъчват, но и финансират снимките на собствено съдържание. Конкуренцията между различните студиа е все така силна, а за крайния потребител остава възможността да гледат все повече, по-разнообразно и по-качествено съдържание.
Затова, ако трябва да отговорим на въпроса от заглавието, ще кажем, че слуховете за смъртта на телевизията са силно преувеличени. В същото време обаче начинът, по който гледаме, изглежда се е променил безвъзвратно.