Смарт часовниците са продуктова категория, към която имаше огромни очаквания, когато се появи преди няколко години. Това обаче не се случи и дълго време тези устройства бяха по-скоро екзотика за най-запалените фенове на технологиите. Въпреки това производителите им не се отказаха и продължиха да ги усъвършенстват.
Няколко поколения устройства по-късно, смарт часовниците неусетно се превърнаха в така очаквания голям успех. Според анализ на The Business Research Company, пазарът на умни часовници вече е 49 млрд. долара за 2020 г., като се очаква през 2021 г. да се увеличи с още 10 млрд. долара. До 2025 г. очакванията са пазарът да достигне 99.84 млрд. долара.
Промяната е налице, Apple Watch води класацията
Анализ на Counterpoint Research показва, че глобалните доставки на смарт часовници през първото тримесечие на тази година са скочили с 35%. Отчита се интерес към всички тези устройства, но лидер е Apple Watch с над 50% ръст и 33.5% дял от доставките за периода. Очакванията са, че това е само началото и интересът към тези устройства ще продължи да расте, особено с появата на обновения WearOS на Google в партньорство със Samsung.
Какво провокира този внезапен ръст на интереса към смарт часовниците? Най-вече времето. Тези устройства изминаха доста път и настоящето поколение модели най-сетне отговаря на дадените преди години обещания. Батериите им издържат повече от два дни активно използване, като за някои олекотени модели времето достига и до около две седмици. Дори и устройствата с повече функции и мощен хардуер вече без проблем осигуряват поне два пълни дни с всички активирани екстри.
Дизайнът също се разви много. Смаляването на чиповете и хардуера позволи на компаниите да направят много и разнообразни устройства с всякакъв дизайн, включително и умни часовници с премиум материали и вид, който да конкурира луксозните класически ръчни часовници. Тези модели могат и да са доста скъпи, но за потребителите, за които е по-важна функционалността, има и по-достъпни предложения.
Грижа за здравето със сензори и упражнения
Една от основните причини за зараждащия се успех на смарт часовниците обаче е в тяхното „сърце“ и цел. Първите подобни модели обещаваха много и искаха да са своеобразен заместител на смартфона, за да могат всичко като смартфон, че дори и повече. Отне им време, за да приемат, че това няма как да стане. Поне не веднага.
Днес производителите са наясно, че смарт часовникът и смартфонът не са конкуренти, а партньори. Те заедно се допълват, за да използват силните си страни и да предложат на потребителя максимум функционалност.
Това „освобождава“ умните часовници от много хардуер и функции, които си остават в смартфона. Резултатът е повече внимание върху най-важното – сензорите и технологиите за грижа за здравето. Тези устройства вече могат да следят повече здравни показатели, дават повече и по-прецизна информация, и могат да са в помощ на потребителя в постигането на физическите си цели.
Смарт часовниците вече се превръщат дори във фитнес инструктори и предлагат различни тренировки и напътствия. В комбинация с навлизащия във все повече сфери на ежедневието изкуствен интелект, потенциалът пред тези устройства е огромен. Особено като се има предвид, че и техният фокус вече е много по-ясен – да помагат на потребителя в личното му здраве и за рутинни неща от деня – да следи базова информация от приложенията си, да подобрява здравето и тренировките си, и дори да плаща за услуги и в магазините директно от китката си. Затова не е изненада, че интересът към тези устройства расте и те неусетно се превръщат в една от най-динамичните продуктови категории.