Въпреки непоносимия нoвинарски поток от статистики и зловещания на тема коронавирус и ново правителство, не можем да не чуем и все по-честото споменаване на една друга фраза: „глобален недостиг на чипове“. Откъде се взе това чудо?!
Злощастна комбинация
Началото на „глобалния недостиг на чипове“ започна там някъде през пролетта на 2020 година, когато бе обявена пандемията. Мнозина започнаха да работят дистанционно. Децата пък бяха пратени по домовете си да учат дистанционно. Милиони хора се оказаха принудени да си купят нов компютър или таблет – било то за работа, за учене или и за двете. Някъде цели фамилии се „обзаведоха“ с компютри, след като продължително време са имали само един за цялото семейство.
Този бум звучеше добре първоначално. Компютърните производители отчетоха големи ръстове, големи приходи, големи печалби. Производителите на чипове обаче се задъхаха.
Може би драмата, ако се бе спряла на този етап, щеше да остане незабелязана, защото големите ИТ производители обичайно имат резерви на слад.
Ала през март на 2021 г. в една от най-големите фабрики за чипове в Азия избухна пожар. Renesas е сред водещите доставчици на чипове за автомобилния сектор. А както знаем, в един автомобил има няколко дузини компютри, които говорят помежду си и с централния компютър.
Пожарът рязко ограничи доставките на чипове за автомобилния сектор. Някои компании като General Motors и Ford взеха решение да спрат някои от производствените си линии.
Ford спря производството си в Кентъки през декември 2020 г., а през януари направи едномесечна пауза във фабриката си в Германия. Stellantis (новата компания, създадена чрез сливане между Fiat Chrysler и Peugeot) намали производството си в САЩ, Мексико и Канада. Същото стори и Audi. Заводът на Subaru в Япония е засегнат. Спряно е производството на Toyota Tundra в Тексас. Mazda, Nissan, GM намалиха производството.
В САЩ вече всички усещат проблема с недостига на автомобили: пазарните цени вървят нагоре.
И ето, че и това не е всичко. През последните няколко месеца в Тайван настъпи зла жега и суша. Това е проблем, защото в Тайван се намира най-големият производител на чипове в света – TSMC. Фабриките му имат нужда от много вода за своята работа. А сушата направи водните ресурси оскъдни. При това местните власти съвсем закономерно издадоха нареждания за ограничаване на потреблението на вода за индустриални цели. Мярката допълнително ограничи производствения капацитет.
Всички страдат
Както стана ясно, автомобилните производители осезаемо пострадаха от недостига на чипове. Задъхват се и производителите на дигитална техника – таблети, лаптопи, смартфони. Най-силно се усеща този дефицит при графичните карти и игровите конзоли.
Наред с тях обаче проблем с доставките имат и производителите на почти всякакви други домашни и офисни устройства, смарткрушки за осветление, „умни“ домофонни системи, автономни прахосмукачки и т.н. Страдат дори фирмите за професионално почистване, които не могат да купят специализираните автомобили, които им трябват.
За някои от производителите на техника с вградена микро-електроника има възможно решение: чипове от други доставчици. Това обаче значи да препроектират своите уреди. А това ще ги оскъпи.
И докога така?
Неприятен въпрос. Експертите дават все по-мрачни прогнози за края на кризата. Първоначално се говореше, че тя ще продължи докъм есента или края на 2021 година. Сега се очаква „подобрение“ през 2022 г. Някои специалисти вече прогнозират, че облекчението на ситуацията ще дойде чак през първата половина на 2023 г.
Последната прогноза, уви, изглежда най-реалистична. За да компенсират недостига, сега производителите на чипове трябва да отворят нови производствени мощности. Това обаче не е процес, който се случва с едно „щракване с пръсти“. За построяването на новите фабрики ще е нужно време, дори при всички финансови помощи (каквито САЩ и ЕС бързат да предоставят).
С други думи, който от известно време се кани да си купи дадена техника, време е да побърза.