Олимпийските игри в Токио приключиха, като влязоха в историята не само заради спортните постижения, но и поради необичайните обстоятелства. Около месец преди тях обаче се проведоха едни други игри: Турнирът Intel World Open за електронни спортове.
В него участваха 11 000 геймъри от почти 100 държави. Интересът на зрителите също беше голям, като много от игрите събираха стотици хиляди гледащи стриймовете в интернет. Един от тези стриймове беше и в официалния сайт на Олимпийските игри в Токио. Това беше една от първите стъпки за сближаване на традиционните спортове с електронните. И не е никак случайно.
В крак с времето
През април т.г. Международният олимпийски комитет (МОК) обяви, че ще организира общо пет турнира по електронни спортове, които да се проведат преди олимпийските игри. За разлика от турнира на Intel, в който бяха включени и „самостоятелни“ игри като Rocket League, в Olympic Virtual Series се използваха само игри-симулатори. Бяха избрани видеоигри по бейзбол, колоездене, гребане, мореплаване и автомобилни състезания.
Целта на МОК е да започне постепенното сближаване между физическия и дигиталния свят, като това ще е процес, който ще продължи няколко години. „Олимпийските виртуални серии са ново, уникално Олимпийско изживяване, което иска да увеличи директните взаимодействия с нова аудитория в сферата на виртуалните спортове. Събитието окуражава практикуването на спортове и промотира Олимпийските ценности със специален фокус върху младите“, коментира тогава президентът на МОК Томас Бах.
Готови за Олимпиадата?
Първите отзиви от тези събития са, че реалните Олимпийски игри и виртуалните са доста различни. Пред The Verge спортният директор на МОК Кит МакКонъл коментира, че организацията ще остане концентрирана към спорта, т.е. в тези Серии ще се избират спортни игри, а не популярни сред геймърите игри.
Това създава доста голяма разлика, защото голяма част от популярността на електронните спортове е свързана и с високия интерес на геймърите към определени игри. Това автоматично прави Олимпийските виртуални серии доста по-нишово събитие. МОК обаче не смята така. „Не мислим, че има някакво взаимоизключване между електронните спортове и традиционните“, казва МакКонъл. Много спортисти например харесват да играят видеоигри.
МОК планира да продължава постепенното сближаване на дигиталното и физическото спортуване. В момента победителите в Олимпийските виртуални серии не получават медали. Това обаче може да се промени през 2028 г. Настоящата пътна карта на МОК препоръчва на летните игри в Лос Анджелис да има и виртуален еквивалент на физически спорт. Препоръката не е обвързваща и решението предстои да бъде взето. То най-вероятно ще се осланя в голяма степен на популярността на свързаните събития през следващите години.
Има ли смисъл?
Мненията доколко трябва да има електронни спортове на Олимпийските игри са разнородни. Според коментар на Financial Times, “Олимпийските игри се нуждаят повече от електронните спортове отколкото обратното“. Ако в продължение на десетилетия играенето на игри и особено електронните спортове търсиха признание, то сега те са популярни и широко приети с растящ интерес.
Олимпийските игри са в обратната ситуация. Телевизионният им рейтинг спада, а аудиторията застарява. Електронните спортове могат да са „врата“ на Олимпиадата да привлече по-млада публика, както и да популяризира традиционните спортове. Но младите имат интереси към доста по-различни игри, а освен това трябва да се сключват много повече и сложни партньорства с притежателите на интелектуалните права, създателите на игрите и т.н. Освен това тези игри ще са по-трудни за възприемане от регулярна аудитория, която ще се нуждае от повече време, за да научи правилата на League of Legends например.
Според други експерти, обаче, няма да е толкова лесно да се привлече вниманието на достатъчно много геймъри. „При електронните спортове е рядкост на едно събитие да има няколко, много различни игри“, казва пред CNET Дейвид Греъм, който е коментатор и адвокат в сферата на е-спортовете. И това действително е така, геймърите имат доста разнородни предпочитания и рядко биха гледали турнири по игри, които не са им интересни.
И въпреки това си струва да се опита и да се експериментира с електронните спортове на голяма сцена. МОК изглежда има правилен подход с постепенни и плавни стъпки в тази посока, докато опознае средата и експериментира с различни комбинации и идеи, за да види какво ще се хареса на геймърите и на почитателите на традиционните спортове.