Модерните смартфони разполагат с мощен хардуер и функции, които ги правят адекватни устройства за доста по-дълъг период от време, отколкото преди няколко години. Затова доста потребители вече задържат смартфоните си по-дълго време. Според данни на StrategyAnalytics, средният жизнен цикъл на смартфоните в Западна Европа през 2020 г. е достигнал 40 месеца. Причината донякъде се корени в пандемията, тъй като компанията прогнозира, че до 2025 г. цикълът ще се свива плавно до 33 месеца.
За сравнение, през 2015 г. потребителите в Западна Европа са притежавали смартфона си средно 25 месеца. Очакванията са, че през 2021 г. средният живот на смартфоните ще е 39 месеца. Всичко това показва, че хората се стараят да използват максимума от устройствата си. Ето и кои са признаците, че времето за нов смартфон наближава или вече е настъпило.
Бавна работа
Това е един от първите проблеми, който бива забелязан от потребителите. С времето смартфонът започва да работи по-бавно, да са му нужни дори няколко секунди, за да отвори приложения, които преди е пускал моментално и др. Често този признак може да е „фалшив“. Може операционната и файловата системи просто да са „задръстени“ с множество стари и уж временни файлове, както и да има проблем с някое приложение.
В такива ситуации е препоръчително първо да се направи оптимизация на телефона, т.е. да се изтрие кеш паметта, да се махнат ненужни файлове и приложения. Понякога може да е полезно телефонът да се форматира, т.е. да се върне до фабричните настройки. Това често поправя най-различни софтуерни проблеми и може да подобри работата на телефона. Ако дори и тази процедура не помага, това означава, че хардуерът вече не е достатъчно мощен, за да се справя с актуалния софтуер и е време за ново устройство.
Чести блокирания
Този проблем често е сходен с предходния. Дори е възможно двата да се проявяват паралелно. Ако телефонът често блокира и се налага рестартиране, първата реакция трябва да бъде, че става дума за софтуерен проблем. И тук най-честото и лесно решение е форматиране. В случай, че и след това няма подобрение, проблемът може да е хардуерен и отново влиза темата за нов смартфон, тъй като поправката на старо устройство често е твърде скъпа, за да е икономически изгодна, освен ако не става дума за малък проблем.
Проблеми с батерията
Когато смартфонът е нов, батерията му се справя без особени проблеми с нормалната експлоатация. Всеки потребител има различно потребление и съответно животът на батерията на неговото устройство е подобаващ. Затова и всеки човек има представа колко време като цяло издържа батерията на неговия смартфон.
Нормално е с времето батерията да губи свойствата си и постепенно да започне да „държи“ все по-малко време. Това се случва постепенно и при нормално използване е период, който може да е повече от две дори три години преди да има по-осезаема промяна в живота на батерията, например да не може да издържа дори и половин ден, ако преди това без проблеми и без промяна потреблението е издържала по два. Има трикове, които помагат за удължаването на живота на батерията, за които сме писали. Те са проверени и работят, но са все пак са временни решения. За съжаление, при голяма част от новите смартфони батерията не може да се сменя без сериозна намеса и често е по-изгодно да се купи нов телефон.
Стар софтуер
Един от „скритите“ проблеми на всички устройства, особено смартфоните, е старият софтуер. В наши дни производителите обикновено осигуряват между 18 и 24 месеца софтуерна поддръжка, като в някои случаи тя е и по-дълга, но това е по-скоро изключение от масовата пазарна практика.
И ако повечето смартфони и потребители могат да се справят без особени проблеми с Android на 2-3 години, при още по-стари телефони могат да се породят други предизвикателства: някои приложения също да излязат от поддръжка и повече да не работят с тези устройства. Също така не трябва да се подценява и рискът от липса на ъпдейти за киберсигурност.
Проблем с хардуера
Разбира се, някои неща са очевидни, като счупен дисплей например. Понякога обаче с времето се проявяват други, по-малки проблеми, често незабележими на пръв поглед. Например надраскване на лещите на камерите, което води до замъгляване и влошаване на качеството на снимките. Или повреда на стабилизацията на камерата. Жакът за слушалки или USB портът също могат да се повредят и кабелите да не могат да осъществят добра, стабилна връзка. Може да е и вътрешен проблем, като дефект на Bluetooth, GPS или друг модул, които да не работят според очакванията.
Вариантите са много, а решението е едно: посещение на сервиз. Ако сумата за поправка е твърде висока, следващата стъпка също е ясна – нов смартфон. Предложенията за такива в онлайн магазина на А1 са много и разнообразни.