С наближаването на празничния сезон всички търговци очакват наплив от купувачи. Наплив обаче очакват и находчивите измамници, разчитащи на лековерни пазаруващи. Ако не искаме парите ни, изкарани с упорит труд, да потънат в черна дупка, ще трябва да сме внимателни при онлайн шопинга.
Фалшиви е-магазини
Никой не е застрахован срещу пазаруване в измамнически е-магазин. Привлекателността им е трудна за устояване, разпродажбите са забележителни, а броячи нетърпеливо отчитат оставащите минути и секунди до края на промоциите. Много често вътре се предлагат стоки, които иначе е трудно да се намерят другаде. Нека бъдем здравословно подозрителни: ако даден продукт е труден за намиране навсякъде из магазините, то как така е толкова лесно достъпен в един-единствен електронен магазин?
Преди да се впуснете в поръчка, проверете данните на онлайн магазина. Вижте има ли подробна информация за него като бизнес,има ли контакти, лесно ли е да се свържете с фирмата при нужда? Ако липсва надлежна информация за бизнеса или лесно средство за контакт с него, трябва да сте нащрек.
Проверете и сравнете цените. Вижте на какви цени се продава същата стока в други електронни магазини, във физически магазини. Ако забележите драстична разлика и твърде голямо намаление, трябва да имате „едно наум“.
Реклами в социалните медии
Социалните медии са отражение на всичко, което ни се случва, съответно там намират място и измамите. Покрай празниците можем да очакваме във Facebook, Instagram, Twitter и YouTube да се натъкнем на всевъзможни „специални оферти“, лотарии и примамливи изненади. Кликването върху реклама в социалните мрежи може да ни отведе до наистина хубава оферта за празнично пазаруване, но може и да ни прати в ръцете на измамник – фалшив е-магазин, клониран сайт или пък такъв, който ще се опита да зарази дигиталното ни устройство.
Бъдете бдителни! Оглеждайте се за дребни грешки в рекламата, особено такива, които са невинни наглед – например съвсем лекичко сбъркана марка или домейн с една излишна или разменени две букви. Оскъдната информация за търговеца също трябва да е повод за съмнение.
Несбъднати доставки
Дори когато сме поръчали нещо и всичко изглежда наред, може да се окаже, че сме се забъркали в измама. Мошениците могат да се представят за служители на куриерска служба и да ни „сервират“ съобщение или е-писмо, с което уж да проследим пратката си, но всъщност кликването на предоставения линк може да доведе до кражбата на наши лични или банкови данни.
Ако се усъмните дали доставката ви е на път, потърсете куриерската служба – но не през писмата, които са ви изпратени! Вместо това намерете оригиналния контактен център и проверете дали и какво имате за получаване.
Билети за събития
Нещо, което липсваше на всички ни в последните две години, са културните събития – концерти, фестивали, представления. Можем да очакваме покрай празниците да се нароят различни мероприятия, но някои може и да не са това, което ни се иска. Фалшивите виртуални събития са удобен начин за извличане на пари от лековерни фенове. Затова бъдете нащрек, ако ви изпадне неустоима оферта за билети – проверете кой е организатор и вижте на сайта му какво пише за въпросното мероприятие, потърсете алтернативна информация за предстоящото.
Миниатюри
Това е тенденция, която набира скорост, и е въпрос на време да се опарим от нея. В съвсем легитимно изглеждащи електронни магазини и реклами из социалните мрежи се предлагат на изгодни цени вещи, които поръчваме и получаваме, само за да установим, че те са… миниатюри на това, което би трябвало да представляват. От снимката на продукта обикновено няма как да се разбере, че става дума за умален модел – например на обувки или на декорация за градината. Виждате чифт ботуши – поръчвате чифт ботуши; подигравката става ясна, когато продуктът пристигне и се окаже, че той е като за краката на кукла Барби.
Бъдете нащрек и запазете здравословна доза подозрителност!