Видеоигрите продължават да са една от най-динамичните индустрии, която се развива с особено бързо темпо. Освен завидните темпове на развитие обаче, има и доста проблеми за решаване, като някои от тях не са само и единствено технически. Всичко това беше обсъдено по време на Game Developers Conference 2022 (GDC), която се проведе в Сан Франциско в края на месец март.
Събитието продължи почти цяла седмица, като е едно от най-големите и важните за гейминг индустрията през годината. За разлика от събития като Е3, на които се представят предимно нови игри, фокусът на GDC е върху технологиите и развитието на гейминг индустрията. Конференцията обръща по-голямо внимание на нови разработки, технологии, тенденции и предизвикателства.
Тази година GDC се проведе хибридно – имаше доста виртуални сесии, но и много голяма присъствена част, включително зала с над 200 изложители. Бяха организирани и над 600 лекции, обучения и дискусии с над 1000 говорители. В тях се обърна внимание на всички аспекти на игрите – разработка, изкуствен интелект, сценарии, истории, виртуална реалност, отворен код, баланс на геймплея, управление на общностите и още много. Сред всичко това се откроиха и някои нови технологии от големи имена, както и търсене на решение за един от големите проблеми на игрите – „токсичността“ на общностите.
Игрите са за удоволствие, но такава ли е реалността?
Смисълът на игрите е да носят удоволствие и да забавляват. Играта в мрежа трябва да създава приятни мигове за всички играчи по света. За съжаление обаче реалността е доста по-различна. Много от мултиплейър игрите са се превърнали в „токсични варели“ с обиди, тормоз и омраза между играчите.
Гейминг компаниите полагат много усилия да намалят максимално вредите, но проблемът като цяло остава със сериозни мащаби. Затова една от тенденциите на GDC 2022 беше търсенето на нови идеи и решения за справяне с токсичното поведение.
Една от новите компании в сферата е GGWP (Good Game Well Played), която предлага алгоритъм с изкуствен интелект, съобщава Arstechnica. Алгоритъмът ще може да се внедри в съществуващите системи за онлайн модерация на игрите и ще може да следи в реално време гласовия и текстовия чат, както и горещите точки в геймплея.
Компанията посочва, че токсичността често е пренебрегвана от системната модерация на платформите главно, защото не достигат ресурси заради решаването на други проблеми като заплахи, тормоз над деца и т.н. Така расизъм, обиди и липса на спортсменство остават на заден план, но те имат голям дял за усещането за токсичност.
Алгоритъмът на GGWP ще може да анализира гейминг сесията и да разпознава поведението на играчите. Това включва не само говор, но и действия в играта като гневни излизания от сесията, приятелски огън, блокиране на другите играчи с тяло, нарочно губене на играта, за да спечели опонентът и др. Играчите ще получават рейтинг за своята виртуална репутация и съответно ще бъде по-лесно да бъдат разпознати като токсични и санкционирани. Добрите играчи пък ще могат да бъдат поощрявани.
Изпълнителният директор на Peppy Agency Паулина Олсън обаче предупреждава, че моменталните наказания често не решават проблема, а го задълбочават. Играчите не осъзнават за какво и защо са наказани и се ядосват още повече. Затова е важно да се помисли и за система, която по-внимателно и подробно да обяснява на играчите къде е проблемът и какво да направят.
Игрите вече витаят в облака
Друга важна тенденция на GDC 2022 са клауд технологиите за игри. От няколко години това е голяма тема за бранша, но превръщането ѝ в реалност се оказва по-бавно и трудно от очакваното. Въпреки това интересът остава голям, като ИТ гигантите сега предлагат още една възможност – създаване на игри в клауд среда.
Microsoft например представи две нови функции – ID@Azure и Azure Game Development Virtual Machine, които дават селекция от инструменти и функции за създаване на клауд базирани игри и услуги за игри. „Целта ни е да дадем повече възможности на създателите на игри. Така технологиите стават по-достъпни навсякъде и за всички, включително независимите разработчици. Затова ID@Azure е безплатна, за да могат повече разработчици да я използват и да видят какво може да направи клаудът за тяхната игра“, коментира пред GamesIndustry Браян Сафтлър, който е директор на продуктовия маркетинг на Azure.
Amazon също има нова услуга – AWS for Games. Тя съдържа колекция от услуги на Amazon Web Services, които са подходящи за разработка, тест и разширяване на потребителската база на игрите. Те ще помогнат и за разработката на игри от разстояние и ще улеснят създателите им да работят от дистанция. Amazon предлага и нови функции като интегриране на чат в игрите, възможност за клауд-базирани постижения и запаметяване на прогреса на играча.
Amazon твърди, че 90% от най-големите гейминг компании вече използват AWS в разработката на игри. Microsoft също отчита, че всичките ѝ основни партньори използват Azure PlayFab.
Има и трети участник, който набира инерция – Nvidia. Компанията обяви, че нейната Omniverse платформа ще предложи множество възможности и ползи за създателите на 3D съдържание. Тя обнови водещите приложения на Omniverse, включително Create, Machinima, Showroom, View, чиито новости ще са достъпни за GeForce RTX и Nvidia RTX процесори.
Компанията също така залага на четири основни градивни елемента при игрите – изкуствен интелект, Ray Tracing в реално време, клауд и омнивселената. Nvidia обяви, че инфраструктурата на GeForce NOW ще може да се използва за разработка на игри, като се започва с функция за тестове и координирането им между играчите с възможност за разработчиците да гледат играта и реакциите им.
„Скоро всички ще бъдат потопени в преживявания, които са дело на световните разработчици на игри, без значение дали играят, работят заедно онлайн във виртуални офиси или си поръчват нещо от аватар. Това прави разработката на игрите по-важна от всякога“, казва Nvidia.