Що е то TikTok и защо се превърна в такъв феномен?

Когато TikTok изгря на сцената на социалните медии през 2018 година, никой не можеше да предположи колко сила ще набере китайското приложение и доколко то ще доминира тенденциите в музиката, модата, изкуството и популярната култура като цяло. Приложението е собственост на китайската компания Bytedance, която през 2019 година придоби друго известно по онова време приложение – Musical.ly, и го ребрандира като TikTok. Днес платформата има над 2 милиарда изтегляния в световен мащаб, което го превръща в шестата най-популярна социална мрежа в света според изследване на Statista.com.

TikTok набра скорост по време на COVID-19 пандемията, която накара целият свят да затихне, да се прибере по къщите си и да си търси нови, независещи от време и пространство начини за забавление. А има ли нещо по-неангажиращо, лесно и достъпно от безплатно приложение, в което можеш да прекараш часове, гледайки всичко – от готварски рецепти до супер модерни автомобили и любимите на всички видеа с котки?

Това, което определя платформата като един от най-силните източници на социално влияние обаче, е че тя е едно от любимите места за консумиране и произвеждане на съдържание от поколението, което в момента излиза от училищата и влиза в университетите по целия свят. Така нареченото „Gen Z“ поколение доминира в платформата и изгражда приложението като глобален културен феномен. Какво обаче е TikTok всъщност?

Платформата на 3-минутните видеоклипове

В същността си TikTok е платформа за кратко видео съдържание. Създателите не могат да публикуват видеоклипове, които са дълги повече от 3 минути, като за предпочитане са по-кратките формати. Приложението съдържа вградени инструменти за създаване на видео съдържание, които улесняват значително младите и неопитни потребители, премахвайки нуждата от платени и сложни за управление програми за редактиране на видео и аудио. Едни от най-известните инструменти в TikTok станаха така наречените „филтри“. Чрез тях създателите могат да слагат „грим“ на лицата си, да променят тяхната форма или да украсяват фона на своето видео, като всичко това се случва по време на самото заснемане.

Музиката като вдъхновение

Един от най-известните аспекти на TikTok си остава музиката. Като наследник и приемник на Musical.ly – приложение, което даваше възможност на потребителите да танцуват, пеят и да правят „lyp sync“ на фона на любимите си музикални парчета, TikTok запази и разви тази традиция. Платформата дава на потребителите възможността да взимат всяко аудио от друг клип и да го използват за собственото си видео. Този инструмент е и една от основните причини TikTok да се превърне в световния феномен, който е в момента.

Креативността е на мода

Всички тези инструменти, както и времевото ограничение на видео съдържанието, превърна TikTok в платформа на креативността. Потребителите превърнаха създаването на видео съдържание за приложението в един изцяло нов тип изкуство. Музиканти започнаха да пригодяват песните си, за да те да бъдат по-лесно използвани в TikTok.

Артисти започнаха да снимат забързани видеа на своите творчески процеси, за да популяризират изкуството си. Всеки, който има смартфон, започна да го използва, за да създава видеа и да ги качва в TikTok. В усилието си да запази своите позиции на пазара, Instagram дори пренесе основните функционалности на TikTok с своята нова функция „Reels“.

Как се печелят пари от TikTok?

Друг основен фактор за развитието на платформата се крие във факта, че създателите могат да печелят от нея. Това става по различни начини. Един от тях е така нареченият „Креативен фонд на TikTok“. Той е предназначен за потребители само в няколко държави – САЩ, Обединеното кралство, Италия, Франция, Германия и Испания. Ако един потребител, живеещ в някоя от тях, има над 100 000 автентични гледания на своите видеа за последните 30 дни, както и поне 100 000 последователи, над 18-годишна възраст е и покрива още няколко основни критерия, той или тя може да получава пари за своите популярни видеа. Друг интересен начин за печелене в приложението са така наречените „виртуални подаръци“. Потребителите могат да купуват дигитални подаръци и монети, а след това да ги подарят на любимите си създатели по време на техни видеоклипове на живо. Те пък могат да ги осребрят и да получат реални пари.

Другите начини за правене на печалба в TikTok са подобни на тези, които виждаме в другите социални мрежи – спонсорирано съдържание, директна реклама, продаване на брандирани фланелки, суичъри, чаши, шапки и всичко друго, което може да бъде щамповано успешно. Благодарение на всички тези възможности платформата бързо се превърна в такава, която може да печели на своите най-успешни създатели доста пари. Най-добрите звезди на TikTok колективно са спечелили 55 милиона долара през 2021 година според доклад на Forbes.

TikTok е дигиталният „площад“ на новото поколение. Платформата направи аудиовизуалното изкуство достъпно, забавно, кратко и още по-интересно. С нея потребителите за пореден път станаха създатели, превърнаха се в малки медии и отново промениха културните и комуникационните модели, с които бяхме свикнали всички ние. Ако още не знаеш какво точно е TikTok, свали го, направи си профил и провери. Там има по нещо за всеки, това е сигурно.

Още по темата

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

*