За Samsung LCD екраните вече са минало. Ето защо

Samsung Display – подразделението за производство на екрани на южнокорейския технологичен гигант, прекратява продукцията на течнокристални (LCD) панели в края на юни 2022 г., съобщава вестник „Корея Таймс“, цитиран от ред технологични медии по целия свят. Това се случва цели 6 месеца по-рано от официално обявените срокове. Така се слага точка на производство, започнало още през 1991 г.

Решението на Samsung със сигурност ще има сериозни ефекти върху портфолиото от потребителски и професионални продукти на компанията, но освен това е илюстрация и на по-дълбоки процеси, които засягат цялата индустрия. Нека заедно проучим причините за подранилото „сбогуване“ с LCD екраните на Samsung.

Поредна стъпка в еволюцията

lcd За Samsung LCD екраните вече са минало. Ето защо А1 Блог Първото обяснение е очевидно – технологиите се развиват, винаги на хоризонта има нещо по-добро от това, което имаме в ръцете си. Вече повече от десетилетие на пазара се предлагат дисплеи с органични светодиоди (OLED). Те имат множество предимства – не се нуждаят от подсветка, имат по-висока яркост, истинско черно, по-наситени цветове, по-висок контраст и възможност за гледане на HDR съдържание.

Samsung са много добре представени в тази област, като тяхната OLED/Super AMOLED технология има вече няколко генерации. И при тях, и при моделите на останалите производители вече има и модели с висока честота на опресняване (например 120 Hz), така че и геймърите да бъдат доволни.

В наши дни вече тези екрани не са предназначени само за най-високия клас телевизори и смартфони. Напротив – вече даже устройства от средния клас са се сбогували с тъмните и лишени от контраст и цветове LCD панели.

Не е маловажно и това, че OLED дисплеите са по-енергийно ефективни. Това значи по-малка сметка за ток заради телевизора вкъщи или повече автономия на смартфона в джоба.

Така има все по-малко технически аргументи за това потребителят да избере устройство с LCD дисплей.

Samsung вече залагат и на перспективна технология – дисплеите с квантови точки (QD), при които се избягва прилагането на филтри върху матрицата и така се постига още по-висока яркост и наситеност на цветовете. Именно към производството на QD екрани ще бъдат пренасочени инженерите и работниците на Samsung, които в момента се занимават с LCD.

Става дума и за пари

Конкуренцията на LCD пазара е жестока. През последните години в него много силно навлязоха китайски (BOE) и тайвански (AU Optronics) фирми. Те предлагат своите продукти на цени, които са по-ниски от тези на утвърдените производители и така се стига до „състезание към дъното“.

Според американската компания Display Supply Chain Consultants към момента цените на LCD панелите са едва 36,6% от тези в пика на производството им (януари 2014 г.).

В такава бизнес среда не е чудно, че Samsung не иска да продължава битката и даже поръчва от външни фирми LCD дисплеи за тези от устройствата си, които все още използват по-старата технология.

Същото – и при конкурентите

lcd За Samsung LCD екраните вече са минало. Ето защо А1 БлогСпирането на LCD производството на Samsung не е изолирано събитие в рамките на индустрията. Индикации в същата посока идват и от основния конкурент на компанията на домашния и световния пазар – LG. Преди няколко седмици „Ройтерс“ съобщи, че LG Display ще промени приоритетите си в посока панели от по-висок клас и свиване на продукцията на LCD. Причината е същата – намаляващи продажби и голяма конкуренция.

В първата четвърт на 2022 г. пазарът на LCD телевизори се сви с цели 10%, а подразделението за екрани отчете най-ниската си печалба за тримесечието от години.

Така окончателното решение от страна на LG изглежда само въпрос на време,.

Пандемията разбърка картите

В интерес на истината, всичко написано до момента, беше вярно и в началото на 2020 г. Още тогава беше ясно, че Samsung и LG излизат от LCD пазара. Коронавирусът, обаче, тотално промени всички планове.

lcd За Samsung LCD екраните вече са минало. Ето защо А1 БлогВлиянието на COVID-19 в случая може да се проследи в два напълно различни един от друг етапа. В началото на пандемията, когато стотици милиони хора се оказаха затворени вкъщи, търсенето на евтини лаптопи, телевизори и смарт устройства скочи главоломно. Причината – наложи се да работим от домовете си, да прекарваме повече време без социални контакти и да търсим начини за развличане на децата, които не включват излизане навън. Оказа се, че много домакинства просто не са готови за това.

Коронавирусът, обаче, вече не е този фактор, който беше. В резултат и продажбите на LCD-базирани устройства се сринаха.

Макар огнищата на COVID-19 да не поглъщат цели държави, в настоящия момент бизнесът се бори с един от най-тежките „симптоми“ на пандемията – затрудненията по линията на доставки. В ситуация, в която даже най-големите фирми, имат относително ограничени възможности да поръчват компоненти за продуктите си, приоритет имат тези модели, които се представят добре на пазара и които се продават с по-висок марж. Както стана ясно, нито едно от тези две неща не е факт при LCD екраните. Затова и най-разумно изглежда те да бъдат „пожертвани“ от производителите.

Все пак има и добра новина. Даже две

lcd За Samsung LCD екраните вече са минало. Ето защо А1 БлогПо принцип, намаляването на възможните варианти за покупка трудно може да се определи като нещо хубаво. В случая, обаче, можем да посочим и два позитивни ефекта от отиването на LCD екраните в историята.

На първо място, производителите няма как да напуснат определени класове телевизори или телефони. При унификацията на технологиите ще се ускори прехвърлянето на технологии от по-скъпите към по-евтините модели, а това значи, че за малко пари ще получаваме все повече.

На второ място, въпреки всичките си недостатъци, днешните LCD екрани са много по-добри от това, което технологията предлагаше преди само 4-5 години. Заради излизането им от пазара, устройствата с тях са на повече от добри цени и за непретенциозния потребител това е възможност да се обзаведе с върховата точка на 30-годишно развитие.

Още по темата

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

*