Скоро блокирането на онлайн рекламите може да стане много по-трудно

Ако има нещо по-досадно от рекламите по телевизията, това вероятно са рекламите в интернет. Включващи се автоматично клипчета със силен звук, анимирани банери, които закриват съдържанието на страниците, диалогови прозорци с препратки към рискови кътчета на мрежата – цялата банда разбивачи на доброто потребителско изживяване ви чака в почти всеки новинарски сайт, онлайн магазин или тематичен портал.

Желанието на знайни и незнайни уеб майстори да монетизират всеки пиксел от своето съдържание може да направи интернет много неприятно място – особено на мобилните устройства, където екранното пространство, зарядът на батерията и мегабайтите в мобилния план не са неизчерпаем ресурс (честно казано, даже да сте с Unlimited от A1, пак не е приятно…). Не е изненадващо, че милиони потребители по света и у нас търсят начини да се предпазят от пороя от онлайн реклами.

След броени месеци играта на котка и мишка между рекламните мрежи и потребителите ще навлезе в нова изключително остра фаза. Причините са много, като те са свързани както със сигурността, така и с неприкосновеността на личните данни, технологичните иновации и търсенето на устойчив бизнес модел в интернет.

Първо – малко история

Първата банер реклама в интернет е продадена преди близо 3 десетилетия – през 1994 г. Това дава началото на бизнес, който още преди идването на новия милениум вече е за стотици милиони долари. По това време Глобалната мрежа е в своя период на „първоначално натрупване“ на технологичен, финансов, но и етичен капитал – няма правила и всеки експериментира с рекламните формати, които растат неконтролируемо като физически размери, големина в килобайти и т.н.

Така още през 1996 г. се появява първата програма за блокиране на онлайн реклами IFF (Internet Fast Forward – по аналогия с видеорекордерите, с които по това време масово хората в САЩ записват любимите си тв филми и предавания с цел после да могат да превъртат рекламите – б.р.). Очаквано, софтуерът предизвиква скандал и, след заплаха от съдебно дело, разработката му е прекратена.

реклами Скоро блокирането на онлайн рекламите може да стане много по-трудно А1 БлогПървата крачка, обаче, вече е направена. Появяват се нови и нови програми за борба с досадните реклами, като през 2006 г. се появява първият модерен ad blocker – Adblock Plus. Той работи като приставка към уеб браузъра (в началото – Mozilla Firefox, по-късно – Google Chrome и всички съвместими с него), която следи заявките и отговорите на сървъра, като филтрира рекламните платформи на базата на поддържан от доброволци списък.

В наши дни някои от най-популярните добавки за Chrome са именно свързани със спирането на рекламно съдържание. В отговор бизнесът хвърля все по-сложни платформи за заобикаляне на блокирането. Скоро ще обърне срещу тях и най-популярния браузър в света.

Какво (точно) се променя

От юни 2022 г. Google ще приложи много сериозни промени по отношение на приставките за браузъра с отворен код Chronium, на който са базирани доминиращия на пазара Chrome, но също и Microsoft Edge, Brave, Opera, Vivaldi и ред други. Вече няма да се приемат нови добавки, базирани на платформата Manifest v2, а от юни 2023 г. вече инсталираните ще спрат да работят. Онлайн гигантът призовава разработчиците да минат към Manifest v3 с цел по-висока сигурност за потребителите и по-добро използване на системните ресурси.

В голяма степен Google са прави – сегашната платформа може да бъде тромава, но освен това дава на приставките възможността да четат целия трафик. Така хакерите могат лесно да получат достъп до пароли, банкови данни и др. от нищо неподозиращи потребители, които си мислят, че са свалили, например, легитимна приставка за спиране на рекламите.

Лошото е, че подобни злоумишлени „трикове“ остават възможни и след промяната. За сметка на това, използвани за блокирането на реклами функционалности може да пострадат тежко.

Пред The Register създателят на uBlock Origin Реймънд Хил коментира, че внедреният в Manifest v3 интерфейс е с много по-слаби възможности за блокиране на съдържание на база филтър. Жан Пол-Шмерц от екипа на друга популярна приставка – Ghostery, отбелязва, че вече ще е много трудно и да се спира следенето от страна на големите платформи и промяната уврежда интереса на загрижения за личните си данни краен потребител.

реклами Скоро блокирането на онлайн рекламите може да стане много по-трудно А1 БлогСтигна се и до задочен сблъсък с на практика единствения останал мултиплатформен браузър, над чиято разработка Google няма контрол – Mozilla Firefox. Мигрирането към новия стандарт за добавки „няма очевидни“ плюсове в сферата на сигурността, коментира директорът по сигурността в Mozilla Маршъл Ъруин. „Знаем, че блокирането на съдържание е важно за потребителите на Firefox и искаме да бъдем сигурни, че те имат достъп до най-добрите инструменти за лична неприкосновеност“, подчерта той, цитиран от The Verge.

Така Firefox, който иначе през последните години значително доближи стандартите си за добавките до тези на Chronium/Chrome, ще продължи да поддържа и Manifest v2, с който блокирането на реклами е по-лесно. Opera, Brave и Vivaldi също на този етап ще запазят стария код, но при тях зависимостта от проекта Chronium е голяма и не е ясно колко време ще могат да запазят функционалността.

Освен това, говорим сумарно за около и под 10% от пазара.

Планът на Google

От Google са категорични, че не искат да „убият“ този тип софтуер. Запитани за коментар от The Verge, от онлайн гиганта посочват, че именно екипът на Adblock Plus е подкрепил новия стандарт (но и е факт, че компанията има финансови отношения с Google, по-надолу ще стане ясно какви).

От 2016 г. Google и някои от основните играчи на рекламния пазар работят по стандарта Better Ads, който поставя определени изисквания към рекламното съдържание. Всичко, което не отговаря на тях, се блокира автоматично от Chrome. Проблемът е в детайлите – Better Ads е доста либерален стандарт, който покрива по-голямата част от рекламите и позволява формати, които, например, изискват потребителя да изгледа банер или видео преди да има достъп до съдържанието.

Освен това, пред Комисията за борсите и ценните книжа на САЩ компанията майка на Google – Alphabet преди няколко години внесе документ, в който пише в прав текст: „Разработени са технологии, които затрудняват персонализирането на реклами или напълно блокират показването им (…) По-голямата част от приходите на Google са свързани с показването на реклами онлайн. Подобни технологии могат сериозно да повлияят на нашите оперативни резултати“.

реклами Скоро блокирането на онлайн рекламите може да стане много по-трудно А1 Блог„Google не искат да си представят една различна Глобална мрежа. (…) Стана много по-ясно, че всичко случващо се не е функция на това какво е важно за разработчиците на добавки и техните потребители. Функция е на корпоративните приоритети на Google”, коментира пред The Register Алексей Мягков от Electronic Frontier Foundation.

Не е толкова просто

Това не е обикновена история за добри и лоши. Интернет дава огромна публика на създателите на съдържание и неограничен достъп до потенциални клиенти на всеки един бизнес. За да работи цялата машина, обаче, са нужни реклами. В противен случай онлайн медиите и справочните сайтове трябва да започнат да искат месечни такси за достъп на потребителите си, а по-малките фирми ще се окажат без възможност лесно да стигнат до хората, които биха се възползвали от услугите им.

Някои сравняват използването на ad blocking технологии със софтуерното пиратство, но това е точно толкова крайно, колкото и относително масовата (особено у нас) представа, че потребителят е длъжен да понася по 60 секунди видео реклами към всеки 1-минутен клип.

Явно в интернет трябва да има реклами. Приемливи реклами. Именно така (Acceptable Ads) се нарича стандартът, който разработчиците на блокиращи приставки въвеждат след 2011 г. Той е доста по-строг от Better Ads, като много прецизно са разписани изискванията към рекламните форми, чиято визуализация се допуска. Освен това, потребителите имат право да спрат и този вид комерсиално съдържание.

За малките и средни онлайн платформи Acceptable Ads не струва нищо – просто трябва да спазват правилата. Такси обаче плащат най-големите в бизнеса. Например… Google, които всяка година заделят големи суми, за да се показват покриващите стандартите техни реклами, които обаче далеч не са всички.

Последното звучи като „такса спокойствие“ и мнозина в бизнеса го приемат именно така. Не помага и фактът, че три от най-популярните блокиращи приставки (AdBlock, AdBlock Plus и uBlock) действат в забележителен синхрон в лансирането на Acceptable Ads.

Не е трудно да предположим и че именно тези практики карат Google да използва господстващото си положение като рекламна платформа и разработчик на водещ уеб браузер, за да промени правилата на играта в своя полза.

Битката за вниманието на онлайн потребителите отново доказва, че ни е нужен интернет, базиран на отворени стандарти – Глобална мрежа, в която вместо корпоративните интереси има консенсус какво може да се прави и какво – не.

Още по темата

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

*