Рубриката „Моята кариера“ продължава с Мария Миланова, бизнес партньор и мениджър HR рипортинг в направление „Човешки ресурси“ на А1.
Тя ще ни разкаже повече за нейното израстване в компанията, което върви ръка за ръка и с динамичното развитие в света на телекомуникационните услуги, както и с изграждането на А1 като предпочитан работодател. Как от обслужване на клиенти се стига до стратегическо подпомагане на техническите и IT екипите в компанията? Лесно ли се вижда добавената стойност от работата по всеки проект? На тези и още много въпроси днес гледната си точка ще сподели Мария в интервюто.
Мария ни споделя, че когато стартира пътя си в компанията, като част от търговската ни мрежа, бързо разбира, че работата с клиенти може да ти даде много предимства за по-нататъшно кариерно развитие и често както по онова време, така и сега, се оказва „врата“ за развитие на колегите с потенциал, които не се страхуват от непознатото. След като се присъединява към екип „Човешки ресурси“, сменя няколко функционални роли и работи по различни стратегически проекти, което ѝ дава широк поглед за развитието на компанията. Макар настоящата ѝ роля да е свързана основно с консултиране и подпомагане на колегите от „Информационни технологии“ и „Мрежа и услуги“, тя се старае да усети „пулса“ на цялата компания, така че да открие възможности за въвеждане на новости и различни подходи за запазване на конкурентните предимства на А1, независимо от конкретната област.
Къде си завършила училище и университет?
Средното си образование завърших в 35-а езикова гимназия в София, а след това специализирах „Макроикономика“ в УНСС, което спомогна да разширя мирогледа си и оказа влияние върху разбирането ми относно макрорамката около нас и стратегическото значение на контекста, в който функционира всяка една компания.
Освен това, благодарение на подкрепата на А1 съм преминала и през различни корпоративни обучения и програми за личностно и професионално развитие. Едни от най-ценните за мен бяха „Тalent Management Program“ към City College и една допълнителна квалификация в областта на HR към Chartered Institute for Personnel and Development (CIPD), тъй като разшириха знанията и хоризонта ми и ми дадоха посока за по-нататъшно развитие. Вярвам, че човек не трябва да спира да надгражда знанията и уменията си, а да си поставя високи цели и да бъде отворен за иновациите, което неизменно носи добавена стойност, както на служителя и екипа, така и за компанията.
Довърши изречението: „Това, което не бихте предположили за мен, е…
… че работя за компанията повече от 20 години.“
Всъщност годините нямат значение при условие, че обичаш работата си, имаш добавена стойност за компанията, а тя ти дава възможности за развитие и съществува симбиоза във взаимоотношенията с шефа и колегите ти.
Как стигна до позицията си днес?
С гласувано и оправдано доверие, много упорит труд, постоянно учене и практикa, без които не можеш да разбереш какво работи, какво не и какво още може да се подобри.
По-конкретно – постъпих в компанията още като студент, съвместявайки обучението си в университета с обслужването на клиенти – бях касиер в магазин. Първоначално работих в един от корпоративните офиси, а впоследствие и в няколко „бизнес центрове“, както се казваха тогава. По това време имаше разделение на ролите и освен касиери, имаше и оператори, които се занимаваха само с активации и деактивации на услуги, както и търговски консултанти. Впоследствие тези роли бяха обединени, както е и досега, което гарантира по-добро използване на ресурсите и по-качествено клиентско изживяване.
След малко повече от 2 години реших, че искам да направя следваща стъпка в развитието си и кандидатствах по вътрешна обява за асистент „Подбор и наемане на персонал“. Нямах никакъв опит в областта, но позицията ми се стори изключително интересна и предизвикателна, тъй като предоставяше възможност за придобиване на нови знания и умения. Харесваше ми да се занимавам с намирането и привличането на кандидати за работа. Още тогава за всяка от вакантните ни позиции кандидатите бяха стотици и беше изключително вълнуващо и същевременно предизвикателно да селектираме и наемаме най-подходящите таланти.
Сроковете и тогава винаги бяха кратки, но ние работехме със страст и ден след ден виждах как компанията се променя и благодарение на новите попълнения в нея. Радвам се да споделя, че в работата си имах удоволствието да стана свидетел и на професионалното израстване на немалко колеги, които самата аз бях наемала. А голяма част от вакантните ни места се запълваха с вътрешни ресурси, основно от магазините и кол центъра.
След повече от 5 години интензивна работа в областта на подбора на персонал, достигайки и до позиция мениджър „Подбор и наемане“, се появи нужда от човек, който обича анализите и работата с цифри и който има желание да подпомага вземането на по-бързи, правилни и информирани решения. Реших да направя завой в професионалното си развитие и да допринеса за изграждането и създаването на различни бази данни от справки и техния последващ анализ, съотнесен към целите на компанията. Цифрите и сега са мой приятел.
Спецификата на работата и развитието на функцията „Човешки ресурси“ през годините даде тласък на следващата ми кариерна промяна, а именно заемането на позицията на бизнес партньор, на която съм и в момента.
Коя е най-интересната част от работата ти?
Ежедневната комуникация с колеги от техническите функции по повод възникнали казуси, нужди или въпроси, свързани с управлението на хората в екипите, правят деня ми интересен и разнообразен. Постоянно научавам нови неща за спецификата на работата на колегите, предизвикателствата, с които се сблъскват и климата в организацията. Използвам събраната информация за предлагането на специфични за областта решения, както и за подобряването на ангажираността, мотивацията и уменията на персонала.
Интересът ми във времето се поддържа от динамиката и конкурентната среда в, която оперира А1, което от своя страна налага постоянно да се променяме и да надграждаме уменията си. През последните години работя и с колеги от А1 Group във връзка със съвместни инициативи в областта на технологиите.
Иновативността, добрата работа в екип и шансът да работя с едни от най-добрите професионалисти, възможностите за професионално и личностно развитие, както и това да получавам признание за резултата от усилията ми и да виждам добавената стойност от работата си са нещата, които ме водят напред всеки ден и поддържат ангажираността ми през годините.
А коя е най-скучната?
Ако кажа, че всички задачи са ми еднакво интересни, ще излъжа.
Някои административни задачи влизат в тази графа, но от друга страна те са задължително условие, за да сме изряден работодател, което за нас е от първостепенно значение.
Как успяваш да съчетаеш работата с личния си живот?
Има моменти, в които, трябва да призная, ми е много трудно. Постоянно се стремя да балансирам с добра организация и приоритизация, но също така разчитам много и на разбиране и подкрепа от страна на семейството ми. Компанията също помага с възможностите за гъвкавост, които предоставя от гледна точка на работно време и място на работа. Считам, че човек е успешен и продуктивен в работата си, само ако се чувства спокоен в личния си живот и е в баланс със семейните си отговорности.
Ако можеше да дадеш съвет на 18-годишното си аз, какъв щеше да бъде той? Вероятно колегите, които сега започват кариерния си път, биха се вслушали.
На колегите, които сега започват кариерния си път, бих им казала да използват времето си умно, да бъдат целеустремени, любопитни, да не спират да се учат, както и да бъдат смели и упорити в преследването на мечтите си.
Бих им казала също така да бъдат инициативни, отворени и адаптивни към промените, които са неизменна част от живота, както и да не се страхуват от грешки и поемане на рискове.
Освен това бих ги посъветвала да гледат на всяко предизвикателство като на възможност да научат нещо ново и да обогатят опита си. Аз спечелих много от това за развитието си.
За финал: Ако имаше един ден лично за себе си, какво би направила?
Бих го посветила на някои от любимите ми занимания за свободното време – четене на книги, разходка сред природата, когато времето го позволява, или срещи с приятели и познати, от които мога да науча нещо новоново или да се позабавляваме заедно.
Любо Панов says:
Мария беше на интервютата ми за работа в МТел през 2006-та, след което прекарах 7 години в компанията. Още тогава беше станала голям професионалист!