Хубав звук през Bluetooth няма – така може да се обобщи огромното количество критики по адрес на безжичната технология, традиционно критикувана онлайн и офлайн от почитателите на качественото озвучаване.
За мнозина от най-запалените аудиофили този начин да слушаме музика просто не може да се мери с класиката – стандартния жак за слушалки и кабела.
По-умерените любители смятат, че няма чак толкова голяма разлика, когато става дума за мобилни устройства, тъй като те изначално са ограничени заради липсата на достатъчно физическо място за внедряването на нужното за безупречен звук оборудване. Отново личи едно снизхождение към модерните „играчки“. Дебатът по тази тема ще е вечен и винаги ще има различни мнения и предпочитания.
Това обаче не означава, че ИТ браншът не чува критиките. Напротив, в последно време експертите полагат доста сериозни усилия да обърнат внимание на проблемите и да направят безжичните технологии достойна алтернатива.
Нишов проблем, но важен за всички
Според данни от Headphones Addict качеството на звука е най-важният критерий при избор на нови слушалки за 75% от хората. Комфортът и цената са посочени като важни от 71% и 54% от хората. Същевременно 87% от американците слушат музика със слушалки, 49% гледат филми или телевизия така, а 36% слушат радио. 28% слушат аудио книги, а само 25% използват слушалки за телефонни разговори.
Не е изненада, че качеството на звука е важен приоритет за потребителите на слушалки, след като основната им употреба включва именно слушането на музика. Затова е очаквано и голямото недоволство в интернет от възможностите на Bluetooth Audio.
Дори и средностатистическият потребител трудно да намира разлика, за него са важни отзивите от по-запалените и напреднали потребители. Потребителската психология работи така за всички технологични продукти, а и не само. Така проблем, който изглежда важен само за нишова част от аудиторията, се превръща във важен за всички, включително самата индустрия.
Особено като се има предвид, че още от 2021 г. безжичните слушалки са превзели пазара и са 63% от всички доставени слушалки. Statista посочва, че 66% от потребителите вече използват и безжични слушалки у дома. Навън делът е по-нисък – 55%, вероятно заради притеснението да не ги изгубят.
Ясно е, че технологията трябва да се развие и да отговори на очакванията на потребителите. Да, мнозина купуват слушалките и сега и са доволни, но критиките на аудиофилите си остават. И са нужни решения, които най-сетне идват.
Най-големият и важен ъпгрейд
Организацията Bluetooth SIG, която отговаря за стандартизацията на едноименната технология, е готова с новото ѝ поколение. То се казва Bluetooth LE Audio и би трябвало да адресира някои от основните критики на аудиофилите.
Всъщност, всички тези технологии бяха обявени още през 2020 г. Заради пандемията и множеството проблеми обаче, стартът им беше отложен. Това пък помогна за допълнителното прецизиране и подобряване на разработката.
И така, Bluetooth LE Audio вече е напълно готов стандарт. Той е приет и от производителите, като първите устройства с него трябва да са на пазара още тази есен.
Какво ще ни предложи дългоочакваната промяна? На първо място е новият кодек LC3. Той е разработен с цел да е много по-ефикасен и позволява два варианта на използване. Първият е значително по-високо качество на звука при запазване на същия битрейт както при сегашния кодек. Вторият е малко подобрение на качеството, но повече от наполовина намаляване на битрейта и следователно по-малка консумация на енергия и удължаване на живота на батерията на устройството.
Втората важна новост е технологията Auracast. Тя ще позволи на множество слушалки да се свържат с едно устройство, което да е източник на звука. Може да става дума не само за слушалки, но и за слухови апарати. Всички те могат да са например в една конферентна зала и да слушат преводачите или просто по-голяма група приятели да слуша музика.
Bluetooth SIG е разработила новия стандарт по коренно различен начин в сравнение с наличното до момента. Архитектурата е „гъвкава“, т.е. позволява много по-лесно да се разработват и внедряват още новости, които да подобряват Bluetooth LE Audio и занапред. Така дори по-стари устройства биха могли да получават още функции на по-късен етап.
„Не знаем какво ще се случи и как ще се подредят нещата в тази нова екосистема, но небето е нашата граница и очаквам с нетърпение всички иновации, които предстоят“, казва Джеф Солум от Starkey Hearing Technologies в официалното съобщение за Bluetooth LE Audio.
От компанията Realtek, чийто аудио хардуер е в огромен брой компютри и преносими устройства, определят Bluetooth LE Audio като началото на „нова ера на смарт аудиото“. Realtek вече има две гами звукови карти. Едната използва изкуствен интелект за оптимизиране на качеството. Другата е за производители, които искат бързо на навлязат в сегмента и да разполагат и с лесен софтуер за разработка на LE Audio продукти.
Работи се и по допълнителното намаляване на времезакъснението. В бъдеще то ще бъде понижено още повече и Bluetooth LE Audio ще може да се използва за приложения с добавена и виртуална реалност. Това ще помогне и на тези технологии да привлекат още повече внимание и да станат „по-удобни“ за ежедневните потребители. Именно като ежедневно удобство Realtek предлага и простата идея телевизорите на публични места, които традиционно са с изключен звук, да „проговорят“ и всеки желаещ да се свърже с тях със собствените си слушалки и да чуе дадената песен, коментар, новина и т.н.
Видимо е, че индустрията е много ентусиазирана за потенциала на Bluetooth LE Audio. Тя има доста амбициозни идеи и очаквания и изглежда уверена, че ще ги изпълни. Крайната дума обаче отново ще имат потребителите.
Ако устройствата не са достъпни, ако технологията не работи толкова лесно, колкото се очаква, и най-важно – ако качеството не спечели поне малко одобрение и уважение от аудиофилите, усилията може отново да са напразни.