Някога фотографията е била само черно-бяла. От много време насам обаче вече се борави и с цветове, а в ерата на дигиталната фотография това е по-лесно от всякога! Именно в тази ера на лесно, бързо снимане с много цвят и ефекти, насред този толкова пъстроцветен свят, има нещо магично в това да заснемем това, което виждаме, в черно-бяло. Освен, че могат да изглеждат много „арт“, тези фотографии имат и друг плюс – от тях можем да се учим на по-добро снимане.
Искате ли да опитате?
Но защо?
Мнозина питат „Защо ми е да снимам черно-бяло?“. И аз някога се чудех.
Черно-бялата снимка ни позволява да се фокусираме върху специфични елементи на изяществото на околния свят като осветление, текстура, сянка, шарки и композиция.
Черно-бялата снимка създава силно усещане – понякога мрачно, друг път сериозно – и може да породи каскада от усещания, като например за носталгия: сякаш гледаме назад във времето. С други думи, черно-бялата фотография може да бъде много по-емоционална.
Специално при смартфоните има и още една причина: с всеки смартфон може да се направи добра черно-бяла фотография. Някои телефони имат качествени сензори и улавят цветовете на света добре, а други – не, но с черно-бялата визия всички се справят отлично.
И не на последно място има още един отговор на въпроса „защо“ – защото ни харесва.
Не бива обаче да се заблуждаваме, че създаването на добра черно-бяла фотография изисква нулево усилие. Все пак и в този случай трябва да обърнем внимание на композицията, светлината, похватите.
Снимане в черно-бяло, а не конвертиране
Ако снимаме специално за черно-бял ефект, най-добре е още преди снимките да променим режима на изображението на своя телефон на черно-бяло или монохромно. В този режим можем да погледнем и да видим на живо как ще изглежда сцената, която искаме да заснемем именно в черно и бяло.
Това е доста по-различно от това да снимаме цветно и после да конвертираме в черно-бяло. Когато имаме визия в реално време, можем да коригираме някои аспекти на самия процес на заснемане – нещо, което не можем да направим впоследствие в каквато и да е програма за редактиране.
Най-силното оръжие: контрастът
Контрастът в черно-бялата фотография е разликата между светлите и тъмните тонове. Контрастът е това, което прави снимката въздействаща.
Тук важна е светлината. Пряката слънчева светлина ще създаде сенки и силни контрасти между светло и тъмно. Това създава рязкост, внушава усещане за драматизъм. Меката светлина, като например тази в облачен ден, ще създаде по-меки тонове в кадъра. Снимката е по-нежна, по-фина.
Силният контраст създава силни внушения, като в този кадър.
Когато контрастрът е по-малък, картините са по-нежни, по-фини, като в тази снимка.
Човек не бива да забравя, че когато снима за черно-бял кадър за постигането на контраст се търсят ярки и тъмни зони, а не контрастни цветове. Ярко червеното и ярко синьото в околния свят ще изглеждат почти еднакво в черно-бялата снимка! За сметка на това сенките, придружени от силна светлина, могат да създадат поразителен контраст в изображенията.
Създаване на настроение
Черно-бялата фотография може да създава силни внушения. Например за самота, за сила, за власт, за тъга. Можем да накараме един обект да „изплува“, сякаш „идва от нищото“. Можем да разказваме за нищожността на човека, като го покажем смазващо малък сред голямо пространство. Можем да разкажем историята му, вглеждайки се в бръчките на лицето му, да запечатаме тъгата му. Можем да разкажем романтична история или роман за дързостта и амбицията.
Всеки ще добие различно усещане от този кадър – на някого това говори за пътешествие, на другиго носи тъга, трети ще разпознае тук история за любов и преданост. Отраженията са едно от най-силните оръжия в черно-бялата фотография.
Колко богата палитра от усещания създава този простичък наглед кадър?
Възможности и акценти
Минимализъм: минимализмът се отличава с изключителна простота. Фокусът е само върху малък брой обекти. Кадърът изглежда „изчистен“.
Геометрия: черно-бялото снимане се комбинира добре с геометрични форми.
Фасади, сгради, най-различни конструкции – в тях откриваме красотата на геометрията.
Симетрия: особена наслада за очите са симетричните геометрични фигури: например мост с два пилона, стълбище, колонади и др.
или:
Текстура: текстурата е усещането, външният вид или консистенцията на повърхност или вещество. Това е трудно да се покаже в двуизмерна снимка, но точно в черно-бяло се получава добре. Ето един пример:
При показването на текстури важна е светлината. Твърдата светлина обикновено създава сенки и подобрява усещането за грапавост, докато разсеяната светлина създава меко усещане.
Силуети: силуетите са класика. Силуетът се дефинира като „тъмна форма и очертания на някого или нещо, видими при ограничена светлина на по-ярък фон“. Благодарение на високия си контраст, те са идеални за черно-белия ефект. Силуетите могат да бъдат създадени много лесно, като поставим някого или нещо пред прозорец или на фона на залез или изгрев.