Модната индустрия съдържа всичко в себе си – от най-впечатляващите иновации, които придобиват живот на парижките подиуми, до понякога откровено проблематичните начини за производство на така наречената „бърза мода“, от ултра луксозни продукти до достъпни дрехи и аксесоари, бюджетни и бързо износващи се, но перфектни за почти всеки джоб.
С годините процесът на производство на модни продукти се е променил и много, и малко. Най-луксозните стоки на големите модни къщи обикновено все още се изработват почти изцяло на ръка, като това, разбира се, добавя към тяхната цена. Едно „haute couture“ сако се прави с месеци, претърпява няколко проби, доста шиене на ръка и детайлна изработка.
Докато висшата мода е обърната към детайла, масовата търси количество. Базови модели тениски, блузи, дънки, панталони и рокли се шият на машина, еднакви и многобройни, след което се изпращат до всички краища на света. През последното десетилетие няколко от големите компании за достъпни модни стоки се опитаха да размият границата между масова и висша мода, като пуснаха на пазара няколко колекции с по-висока цена, по-атрактивни дизайни и по-ограничено разпространение.
Какво е мястото на технологиите в тази вселена?
Всяка огромна индустрия е изключително чувствителна към технологичния прогрес. Технологията от една страна автоматизира, улеснява и ускорява процесите, а от друга революционизира чисто идейната структура на създаването на продукта.
По данни на McKinsey & Company през 2021 година модната индустрия е инвестирала между 1,6% и 1,8% от приходите си в технологии в световен мащаб. До 2030 година този процент се очаква да нарасне до 3,0-3,5%.
Ролята на технологиите в модата има две основни измерения – как се изработват модни стоки и как се продават те.
3D принтиране
Още от появата на 3D принтерите много марки започнаха да проучват възможностите, които предлагат те. Тази технология позволява добра персонализация и точно изчислена изработка. Самото принтиране все още отнема малко повече време, но има друго изключително важно предимство – печатането на облекла значително намалява отпадъците от излишен плат.
Това би могло да промени изцяло сегашния процес на изработка във фабриките и да ги насочи към едно по-устойчиво, социално и екологично бъдеще. Добър пример за използване на 3D принтиране в модната индустрия е холандската дизайнерка Ирис Ван Херпен. Тя има солиден опит в този технологичен способ, датиращ чак от 2010 година.
Нов вид тъкани и платове
Очертава се новите тъкани да се превърнат в бъдещето на модата. Различни компании вече относително успешно създават „отгледана“ в лаборатории кожа, която цели цялостното спиране на използване на истинска кожа от индустрията.
Други прибягват до въвеждането на иновации като изключително здрава паяжина, която може да се ползва за изработката на тъкани и платове.
Интересен пример за нов вид тъкани и платове са така наречените „фотохромни“ мастила – с помощта на специална технология се отпечатват 3D обекти със специален вид мастила, които променят цвета си спрямо светлината, на която са изложени.
Интернет на нещата (IoT)
„Интернет на нещата“ е концепция, която вече отдавна надмина научнофантастичния жанр. Тя обхваща устройства и машини, които се свързват помежду си и с интернет, а генерираните данни могат да бъдат анализирани в реално време. Това създава необятни възможности за по-бързи и по-точни решения. Добър пример за прилагането на „Интернет на нещата“ за решаване на бизнес проблеми и повишаване на ефективността на процесите са услугите на А1. Компанията предлага на своите корпоративни клиенти технологични решения за умно сметосъбиране, смарт осветление, интелигентно земеделие, мониторинг на потреблението на вода в индустриални мащаби и др.
В модната индустрия тази концепция също намира своето заслужено място. Добър пример за това е NADI X – компания за облекло, която се е насочила към технологичния сектор, за да революционизира модната индустрия. Едно от най-известните й произведения е клин за йога, в който има вградени сензори за коригиране на стойката на потребителите чрез вибриране и изпращане на данни до смартфона им, докато правят своите йога упражнения. Други компании, като Hexoskin, произвеждат чорапи, които броят извървяните стъпки и изгорените от тях калории, отново свързвайки се с други устройства на потребителя и предоставяйки тази информация.
Интересен пример за включване на „Интернет на нещата“ в модната индустрия е и LOOMIA. Базираната в Сан Франциско текстилна компания създава меки гъвкави електрически вериги, които могат да бъдат вградени в различни видове текстил с различни приложения – отопление, осветление, сензори за проследяване на различни данни и други.
Рекламата вече (и отдавна) е дигитална
Другата огромна и финансово изключително значима роля на технологиите в модата е свързана с това как се продават те. Вече не е новост, че огромна част от рекламните бюджети на големите модни къщи отиват в интернет пространството. Потребителите си харесват, купуват и коментират мода онлайн.
Ерата на Instagram инфлуенсъра още е в пика си. Виждаме красиви момичета и момчета, носещи още по-красиви чанти, обеци или поли, които ние автоматично започваме да искаме. Изключително ни улеснява фактът, че често те вече са оставили в описанията на своите постове марките, както и линковете към съответните стоки, за да можем за по-малко от 2 минути да ги харесаме, разгледаме и закупим. Бързата мода изисква бързо купуване, а висшата мода не иска да изостава. Луксозните модни стоки вече не са заключени само и единствено зад стените и вратите на лъскави магазини с лимитиран достъп – те вече уютно са сгушени в онлайн магазините на големите модни къщи, често достъпни за почти всеки.
Витруалната и добавената реалност в едно визуално изкуство
Няма как да говорим за мода и технологии, без да споменем виртуалната и добавената реалност. Редица марки вече позволяват на своите клиенти да пробват дрехи без дори да се докоснат до тях.
Иновативен инструмент на компанията CLO, например, позволява на компании да редактират дизайни на момента и незабавно да преглеждат промените. Това помага за подобряване на качеството на дизайна чрез проверка на силуета и по-бързо пасване в процеса на разработка. По този начин се минимизират отпадъците и се намалява грешката в пробата преди финализиране.
Продажбата на цифрово облекло също става все по-популярна. Известната марка Louis Vuitton проектира различни видове „кожа“ за героите на играта League of Legends. Ralph Lauren пък наскоро си партнира с Bitmoji, с което направи възможно потребителите са изградят свой виртуален образ, който да включва дигитални облекла на известната марка.
Една индустрия се променя със същите темпове, с които се движат хората в нея, а модната индустрия е вселена на иноватори. Известният дизайнер Никола Гескиер казва „Това, което намирам за най-интересно в модата, е, че тя трябва да отразява нашето време.”. Времето на технологията вече е тук и завладява всичко в модата – от подиумите до онлайн магазините.