Рубриката „Моята кариера“ продължава с Иво Николов, старши мениджър на отдел „Директни продажби“ в направление „Продажби на частни клиенти“ в А1. Той е в компанията от над 6 години, но се занимава с продажби и работи директно с клиенти много преди това.
В екипа на Иво са експертите, отговарящи за дистрибуция на предплатени карти, както и тези, работещи по проекти за присъединяване на нови сгради. Заедно с партньорите на А1 за продажба на услуги от врата на врата, както и с инвеститори на жилищни сгради, те дават още по-голяма стойност на компанията и нашите клиенти.
Как Иво се насочва към продажбите, каква според него е формулата за увеличаване на продажбите на фиксираните услуги на А1, какъв практичен съвет би дал на тези, които сега започват кариерния си път, както и доколко е посветен на хобито си, четете тук.
Как избра професията си?
Професионалният ми път започна първо от специалността, която следвах, след това от стажа, който преминах като търговски консултант, и затвърдих избора на професионално направление при стартирането на работа в сферата на продажбите през последната година от следването ми в университета.
Какво е образованието ти?
Аз съм дипломиран бакалавър от City University of Seattle, като специалността ми е „Бизнес администрация“ с профил General Management. Там смятам, че успях да установя полезни контакти, да усъвършенствам нивото на английския си и да придобия нови умения, които да използвам и в работата ми днес.
Каква беше първата ти работа?
Първата ми работа беше като продавач-консултант в отдел „Компютри“ на верига за техника. Стартирах с летен стаж в тази компания, като в последствие започнах работа на 4-часов работен ден като търговец от врата на врата. По това време фирмата, в която работех, придоби няколко други по-малки такива, продаващи фиксирани услуги. В това видях възможност да започна работа и с физически магазини, продаващи услуги, което беше нещо съвсем ново за мен. Новата ми длъжност обаче се оказа изключително интересна и ми помогна да придобия полезни компетенции, както и ми донесе безценен опит в мениджмънта.
А как стана част от А1?
В А1 кариерата ми започна първо като мениджър на магазинната мрежа на Blizoo. Компанията ми даде възможност да стана регионален мениджър на А1 магазини и над две години работих в екипите на Весела Герова и Николай Иванов, който понастоящем е старши директор “Продажби на частни клиенти”. В точния момент Николай ми сподели, че се е освободила позиция за ръководител на екип „Директни продажби“ и ме насърчи да кандидатствам. Опитът в работата с партньори и вътрешни екипи за „Директни продажби“ ми даде увереност, че ще се справя, както и че именно това е добра възможност за моето развитие. Не след дълго време започнаха да идват и новите отговорности, като започнах работа с колегите, отговарящи за проекта по присъединяването на нови сгради. Малко след това Георги Драгиев, национален мениджър на магазинната и партньорската ни мрежа, ми предостави възможността да отговарям и за дилърите на предплатени карти. Така сформирах екипа, който и в момента ръководя. Щастлив съм, че именно ние сме отговорни за разширяването на дилърската мрежа на компания като А1 – с толкова разнообразно портфолио.
С моя екип логично фокусираме кампаниите от врата на врата в населените места, където искаме да увеличим пазарният си дял, а за да го постигнем осигуряваме най-добрите комисионни условия за нашите партньори. Благодарение на мотивацията и непрекъснатия стремеж за надграждане на постигнатото предплатените ни продукти вече са налични в над 5 000 крайни точки. Горд съм да споделя, че при новите сгради работим с над 90% от строителите и инвеститорите на недвижими имоти в България и взаимното доверие, което сме изградили, е огромен успех и доказателство за добрата ни колаборация.
Коя е най-интересната част от работата ти?
В продажбите бих казал, че няма скучен ден, дори и час. Работата с дилъри сама по себе си не само е интересна, а и е изключително отговорна. Най-добре се чувствам като отида на вратата на клиента, за да разбера реалната ситуация, както и при техническия ръководител на нова сграда или обект за предплатени карти може да разбереш най-добре дали решенията, които взимаш в офиса, на практика работят. За мен това е най-любопитната, но и мотивираща част от работата ми. Удовлетворяващо е, когато завършим проект, който да помогне за подобряване на резултатите ни в дългосрочен план.
Така например като част от изпълнението на стратегията на А1 за дигитализация на процесите от няколко месеца необходимите документи за осъществяване на продажбите от врата на врата се разписват електронно и ги изпращаме по имейл директно към клиента, а това ни спестява търговско време. А за колегите, отговарящи за новостроящите се сгради, създадохме инструмент, чрез който направихме целия процес дигитален – от проектиране до изграждане на оптична свързаност на дадения адрес. Вече над една година даваме добавена стойност на нашите партньори за предплатените услуги чрез включването им в Лоялна програма, а заедно с екипа на Продукти и услуги създадохме изцяло нов пакет A1 HIT. Сигурен съм, че интересните и успешни проекти, които ще направят работата ни по-ефективна, няма да приключат дотук – този месец предстои да финализираме проект за намаляване на времето за сканиране на документи за регистрация на предплатени карти.
А коя е най-скучната?
Като търговец винаги съм смятал, че административните задачи са ми най-скучни, макар да те учат на важни умения и да не може без тях. Предпочитам да делегирам част от тях, когато е възможно.
Довърши изречението: „Това, което не бихте предположили за мен, е…“
Няма да изненадам хората, които ме познават добре – много обичам да бягам. Тичането ми дава възможност да събера мислите си, да поддържам сравнително добра форма, да се отърся от ежедневието. През 2019 година взех участие в състезание за бягане на 5 км., организирано от А1 в Австрия, като успях да завърша на четвърто място. Миналата година пък бягахме отново с колеги от екипа ми, но този път с кауза – участвахме в благотворителното щафетно бягане на Edenred Bulgaria за набиране на средства за отделението по детска хирургия на УМБАЛСМ „Н. И. Пирогов“. Включих се и в полумаратон през 2022 година, като на него успях да финиширам сред първите 100. В момента се готвя за маратон от 42 километра през месец октомври, в който колегите от екипа ми ме записаха.
Как успяваш да съчетаеш работата с личния си живот?
На подобна позиция трябва да си ангажиран към работата си, като към твой собствен бизнес. Винаги може да намериш време за себе си и семейството си. В никакъв случай не мога да кажа, че ми липсва време за ски ваканция или почивка на море със семейството ми.
Ако не се занимаваше с продажби, какво щеше да правиш сега?
Преди време опитах да пиша код, правил съм и сайт като хоби от чисто любопитство, но не ме привлече. Всички в моето семейство се занимават с продажби, някак явно беше предопределен и моят кариерен път.
Ако можеше да дадеш съвет на 18-годишното си аз, какъв щеше да бъде той? Вероятно колегите, които сега започват кариерния си път, биха се вслушали.
Макар да съм вярвал в изборите, които съм правил, когато съм бил по-неопитен, от днешна перспектива смятам, че като цяло в редки случаи изборът, който хората правят, когато са 18-годишни, е много осъзнат. Ето защо с най-добри чувства бих посъветвал 18-годишното си аз, а и всеки млад човек, който е на „кариерен кръстопът“, да вземе под внимание мнението, което дават хората с по-богат житейски опит и да обърне поглед върху бъдещото развитие на пазара на труда. В днешни дни според мен е задължително, а и би било изключително лесно и полезно, да се използват съвременните инструменти за кариерно ориентиране, така че младият човек да не се окаже в ситуация „учих нещо, но сега работя нещо коренно различно“.