На 19 юли Google обяви тестовете на нови „умни“ очила с технология за добавена реалност. Неизбежно въпросът, който витае в технологичната индустрия от няколко години, се нажежава: ще видим ли скоро хората масово да носят смарт очила?
Стремежът на човека да имитира заобикалящата го реалност триизмерно и възможно най-реалистично не е от вчера. Всъщност първите 3D очила са изобретени в далечната 1832 г. Е, ако 190 години явлението не е станало масово, защо да мислим, че сега ще стане?
Шефът на Meta Марк Зукърбърг е убеден, че „умните“ очила ще заменят смартфоните до 2030 г. Изобретателят на Microsoft Hololens Алекс Кипман вярва в абсолютно същото. Той казва пред Bloomberg, че „смартфоните са мъртви“, но…. „хората все още не го знаят“. Изпълнителният директор на Nokia Пека Лундмарк заяви на Световния икономически форум в Давос, че 6G ще бъде реалност до 2030 година, но потребителите няма да се свързват чрез своите смартфони, а чрез смарт очила.
Индустрията ще е първа
Видимо има консенсус в ИТ бранша. Всъщност, смарт очилата са вече доста напреднали като разработка. Устройства като dynaEdge на Toshiba и многобройните модели на Vuzix правят това, което Facebook и Google описват в своите реклами, но са насочени най-вече към индустриалния сектор. Разработени са за силно технологизираните „интелигентни“ фабрики, за обучение на работници, за извършване на проверки, управление на т. нар. цифрови близнаци (виртуални точни копия на продукти, системи и процеси).
Във военното дело смарт очилата са още по-усъвършенствани. Е, може да не са леки и тънки като гореспоменатите, но пък имат почти истинска „подобрена реалност“ в съчетание с инфрачервено виждане и термовизионно сканиране.
В същото време интелигентните очила, насочени към масовия потребител, не успяват да се наложат на пазара. Защо? Нима хората не искат удобни и модерни технологии за виртуализирана реалност? Или пък производителите не искат да продават големи бройки смарт очила? Явно не е нито едно от тези неща.
Технически предизвикателства
Монтирането на напълно работещ микрокомпютър в чифт очила е задача, изпълнена с технически предизвикателства. Хардуерът, който сега побираме в джоба си, трябва да е по-малък и по-фин от декоративно кибритче. Същевременно е важно да е стабилен и мощен, за да осигури безпроблемно използване. На всичкото отгоре трябва и да е удароустойчив, защото очилата навярно ще преживяват доста повече сътресения от един обикновен телефон.
Освен това батерията трябва да е издръжлива. А къде да я побереш тази голяма и издръжлива батерия, когато рамките трябва да са тънки и леки?
Дисплеят трябва да е с много висока резолюция, защото е близо до очите. В момента такова постижение е на ръба на способностите на индустрията.
Ами онлайн свързаността? Микроскопичните антени все още са в сферата на „очакваното бъдеще“.
И, между другото, никой не пита как ще си правим автопортрети, ако имаме смарт очила и нямаме смартфон, с който да се щракнем…
Юридически пъзел
От друга страна, „интелигентните“ очила за лична употреба вече станаха повод за скандали и противоречия поради конфликта на тема лични данни и поверителност. Как ще се гарантира, че снимането на видео чрез смарт очила винаги се извършва със съгласието на снимания? Такъв механизъм няма, поне засега.
Юридическият аспект е по-страшен от техническия. През септември 2021 г. интелигентните очила на Rayban-Meta разсърдиха италианските и ирландските регулатори по поверителността. Органите за защита на данните поискаха от Meta да демонстрира как „умните“ очила уведомяват околните хора, когато заснемат аудио и видео. Това е само началото.
Правната рамка за защита на личните данни в Европа се счита за най-напредничавата, най-съвършената в тази област – и тя е безпощадна. Способна е да постави на пауза или дори да изхвърли от пазара нови продукти или услуги, ако не съответстват на изискванията.
Съперничеството се нажежава
Тези сложни технически, етични и правни въпроси без съмнение ще означават още чакане за смарт очилата в световен мащаб.
Предполага се, че именно техническите и правните трудности са причината Apple все още да не се втурва на пазара на „умните“ очила.
Но междувременно конкуренцията се нажежава, особено след настъплението на Google.
През декември 2021 г. Google нае Марк Луковски (бивш генерален мениджър на Oculus-Meta OS) за старши директор на новосъздадения екип, разработващ операционната система за добавена реалност. Екипът бе сформиран, за да разработи операционната система за онова, което Google описа като „иновативно устройство с добавена реалност“. Е, след 8 месеца Google обяви тестването на нова технология за смарт очила.
„Разширената реалност разкрива нови начини за взаимодействие със света около нас“, казаха от Google в публикацията в блога си. Визията на Google за метапространството е, че „технологиите помагат на хората да изпълняват ежедневни задачи“.
Сега вече залозите са големи, конкуренцията – свирепа, очакванията – колосални. За всяка от фирмите, решили да се заиграят с идеята за метапространството и специалните очила, вече няма връщане назад – състезанието се ускорява. Който си позволи да отпадне, ще загуби не просто продажби, ще загуби от репутацията си, от имиджа си.
Необходима промяна
Идването на пазара на леки, приятни, функционални смарт очила наистина има потенциала да замести смартфоните. Всъщност за някои хора това ще е първата по-значима технологична промяна в живота въобще – все пак цяло едно поколение не помни света преди iPhone.