Компютърният пазар в наши дни е непредвидимо и не твърде приятно място. Огромното търсене на хардуер по време на пандемията вече отдавна е зад нас, а прогресивно усложняващата се икономическа ситуация прави купувачите още по-колебливи в своите решения. Така големият брой сериозни производители на настолни компютри трябва да се борят за дял от намаляващите продажби.
Ако трябва да боравим с цифри, то последните данни на IDC показват, че през третото тримесечие на 2022 година доставките на компютри са се свили с 15% спрямо същия период през 2021 г.
Звучи като рецепта за застой. Всъщност, звучи като ситуацията на пазара преди 2020 година – масовият потребител е доволен от техниката, която има, а освен това консумира все повече съдържание на своя смартфон и сядането пред PC-то все повече и повече се свързва само с работното място или компютърните игри.
В момента се ражда второ поколение, което не помни света без персоналните компютри с операционна система Windows. За тези хора подобен начин на общуване с технологиите е като реликва от миналото – и заради хардуера, и заради софтуера. Точно в подобни преломни времена идват и най-сериозните иновации. Амбиция за такива показва и компанията, която всички свързваме с масовото навлизане на професионалните компютри в живота ни – Microsoft.
Последното събитие на редмъндския гигант преди дни съдържаше много софтуерни и хардуерни новини. По-важна, обаче, е голямата картина, в която започваме да виждаме цялостната визия на MS за това как ще вдъхне нов живот на персоналния компютър и операционната система, която вече близо 40 години разработва.
(Не само) Еталон
Microsoft е сериозен хардуерен играч, но през годините компанията никога не е показвала желание да бъде Apple и да „затваря“ своята платформа само за собствени компютри. В същото време устройствата от серията Surface показват визията на MS за това как трябва да се правят таблети, лаптопи и даже смартфони (макар последното направление да не стигна до пазара).
Общото между всички устройства е, че Microsoft винаги казва, че тяхната цел не е да бъдат конкурент на предложенията на партньорите си, а стимул. Софтуерният гигант разглежда Surface като своеобразен еталон и вдъхновение за другите компании. Устройствата в гамата Surface имат за цел да покажат максимума на възможностите на Windows и релевантни други услуги на Microsoft, както и да подобрят взаимодействието и връзката между хардуер и софтуер.
Сега Microsoft твърдят, че новите Surface попълнения „въвеждат Windows компютрите в следващата ера“, след като „през последните 10 години Surface предизвика персоналния компютър чрез иновативни форми и нови модели на взаимодействие, които преобърнаха очакванията на индустрията какво е лаптоп, настолен компютър, таблет и мобилно устройство за продуктивност“.
Така казано от компанията звучи прекрасно, но резултатите през годините са колебливи. Това не е случайно и не е непременно лошо. Microsoft съзнателно позиционира серията като по-нишови предложения с цел да не се конкурира тя с продуктите на хардуерните партньори. По-важното е, че чрез нея се отваря пространство за експерименти – а напредването на технологиите по линия на гъвкавите дисплеи, по-надеждните механизми за сгъване и все по-голямата мощност и икономичност на процесорите правят постижимо днес това, което преди е изглеждало непостижимо.
Тук Microsoft имат шанс, защото, за разлика от другите на хардуерния пазар, си дават вид, че нямат какво толкова да загубят, ако опитат нещо смело.
Доживяхме да ги хвалим за софтуера
Запазването на обратната съвместимост с версии от преди десетилетия е една от причините за големия успех на Windows в корпоративния свят. В това, от друга страна, се коренят някои от най-големите проблеми на операционната система, които късат нервите на обикновени и напреднали потребители, както и на системни администратори през последните много години.
В Microsoft осъзнават това и инвестират много в това софтуерът им да стане по-удобен, по-ефективeн с новите технологии и по-надежден при всеки сценарий на употреба. Първите плодове на този труд видяхме до известна степен в Windows 10, но напредъкът се ускори с Windows 11, която продължава да добавя функционалности „под капака“, за да се превърне в може би най-смелата промяна в новата история на най-популярната компютърна операционна система.
На мобилния фронт Microsoft засега няма амбиции за нов мобилен Windows, като вместо това адаптира ключовите си технологии за iOS и Android, като приложенията ѝ като Office, Outlook и Teams са сред водещите в класа си и насочват милиони потребители към екосистемата на компанията.
На последното събитие на MS видяхме следващата голяма цел пред гиганта от Редмънд – превръщането на изкуствения интелект в част от потребителското изживяване. Така технологията DALL-E 2 ще бъде интегрирана в новия продукт Microsoft Designer, Bing, Edge и други услуги на компанията с помощта на мощната облачна платформа Azure, която междувременно се утвърди като едно от водещите решения за бизнеса.
Все повече AI функционалности, cloud интеграции и нестандартни възможности за продуктивност, които стъпват върху дългогодишни хардуерни партньорства – това е рецептата на Microsoft за „преоткриване“ на персоналния компютър. Предстои да видим дали основаната от Бил Гейтс компания ще може да отговори на огромните очаквания, които смелите ѝ идеи създават.