В края на октомври бизнес магнатът Илон Мъск, който според Forbes е най-богатият човек на планетата, официално придоби социалната мрежа Twitter. Това сложи точка на продължилата няколко месеца сага, изпълнена със спорове, обвинения, тежки преговори и подготовка за съдебно дело. До реален старт на делото не се стигна, защото Мъск и Twitter все пак постигнаха съгласие за сделката в последния момент.
И, ако мнозина очакваха, че придобиването ще е сложната част на процеса, именно сега е началото на истинските трудности за Twitter. Мъск иска пълно преструктуриране на компанията, промяна на начина ѝ на работа, на алгоритмите ѝ, внедряване на нови функции и услуги, преразглеждане на множество стари решения и какво ли още не. И Twitter ще трябва да направи всичко това, плюс каквото още хрумне на Мъск, който е известен с променливото си мнение. Не само това, но и социалната мрежа паралелно свива рязко разходите си и преди дни съкрати 50% от персонала си.
Торнадо от предизвикателства
Очаквано, Мъск действа с размах още от момента на придобиване на контрол над компанията. Той първо освободи голяма част от ръководството, включително изпълнителния директор Параг Агравал. Въпреки слуховете, че Мъск не иска да ръководи компанията и има избран друг човек, в крайна сметка самият той стана нов изпълнителен директор – поне засега.
Милиардерът не е коментирал в особени детайли плановете си, като използва предимно профила си в Twitter за кратки споделяния и намеци. Само за около седмица той е поискал да се започне работа по завръщане на платформата за кратки видеа Vine и да се направи пълна преработка на платения абонамент Twitter Blue. Той ще струва осем долара вместо шест, като ще е и изискване за запазване и получаване на синия маркер, че даден профил е автентичен.
Мъск планира да преразгледа всички профили на влиятелни личности, които са били блокирани от Twitter, включително Доналд Тръмп. За целта ще сформира екип от модератори и експерти на компанията, които ще преразгледат всеки казус и ще решат дали да върнат достъпа на дадения човек до профила му. Въвежда се и изискване всички профили, които се представят за трети лица, ясно да напишат, че са пародия. В противен случай ще бъдат блокирани директно и без предупреждение.
Първата седмица на Мъск в Twitter завърши и с масови съкращения. Компанията сви персонала си с около 50%. Според информация на Bloomberg съкращенията са били твърде мащабни и прибързани. Според различни слухове се е стигнало дотам, че „дузини“ бивши служители са били поканени да се върнат обратно, тъй като екипи по приоритетни проекти са останали с недостатъчно хора. Други пък са били освободени погрешка и ръководството в последствие е осъзнало, че опитът и познанията им са нужни на компанията.
Птицата ще лети по правилата
Поемайки контрол на Twitter, Мъск свали компанията от фондовите борси и я направи частна. Тя практически ще отговаря само пред него, макар че близо половината от 44-те милиарда долара за нея са финансирани от банки. И все пак, цялата отговорност и всички решения (засега) са само „в градинката“ на Мъск.
Резките промени, неясните планове и съмненията за бъдещето на Twitter притесниха институции и рекламодатели. Всички те се опасяват, че Мъск може да превърне социалната мрежа в платформа за разпространение на реч на омразата и дезинформация и да изгуби контрол над ограничаването им. Самият той не вижда такъв проблем, но ще трябва да го докаже и с действия.
Комисарят за човешките права на ООН Волкер Тюрк призова в отворено писмо Twitter да „уважава“ правата на хората. Той изрази притеснение, че масовите уволнения „не са окуражително начало“ и припомни на компанията да не забравя, че разпространението на реч на омразата и дезинформация не са част от свободното слово.
В дните около финализирането на сделката и еврокомисар Тиери Бретон обяви, че в „Европа птицата ще лети по правилата“. В последствие се появи и информация, че Мъск се е свързал с Бретон и го е уверил, че Twitter ще спазва по-строгите изисквания за опазване на личните данни в ЕС.
И все пак, всичко това не помага за успокояване на страстите. Множество от големите рекламодатели в Twitter спряха временно своите реклами в платформата. Те изчакват да видят какво ще се случи с нея, но Twitter вече страда. Мъск обяви в профила си, че компанията отчита „огромен срив на приходите си, тъй като активистки групи оказват натиск върху рекламодателите“. Той допълва, че компанията „не е променяла нищо по модерирането на съдържанието и направи всичко възможно да успокои активистите. Това е много гадно! Те се опитват да унищожат свободното слово в Америка“.
Междувременно критиките към Мъск продължават. Брус Дейзли, бивш вицепрезидент на Twitter за Европа, Близкия Изток и Африка (ЕМЕА), обяви в интервю за The News Agents, че „Мъск не знае какво прави“ и това е причината за притесненията в сектора.
„Мисля, че Илон смяташе, че ще влезе в компанията, ще реши всичко бързо и сега осъзнава, че ще е много по-сложно. Публичните му действия по целия процес на придобиването показват ясно, че той не знае какво прави.“, смята Дейзли.
Засега трудностите пред Twitter и Мъск предстоят. Компанията губи по 3 млн. долара на ден и главната задача на останалите служители е да намерят начини да намалят тази сума възможно най-много. Целта на Мъск е да спести поне по 1 млрд. долара годишни разходи, съобщава Reuters. Това е процес, който ще продължи дълго време, но паралелно Мъск ще трябва да намери начин да потуши притесненията на институции и рекламодатели, че Twitter ще бъде платформа за потребителите, а не рай за спам и дезинформация.