Кога и как да оставим браузъра да „пише“ вместо нас

Потребителски имена, данни за контакт, пароли – пишем ги често на най-различни места в мрежата. Рано или късно нашият уеб браузър започва да ни предлага текст, който директно да сложи в бялото поле – все пак програмата вече достатъчно пъти е правила това. Звучи изключително удобно и в много случаи наистина е.

Както с всяко друго нещо, което изглежда като магия за обикновения потребител, и тук трябва да се внимава и определено е добре да знаете какво точно се случва.

Тази т.нар autofill функция може да бъде доста „куца“ и неточна в попълването на информация и така да ви създаде двойна работа – пак ще ви се наложи да въвеждате нещата на ръка, но и преди това ще трябва да изтриете куп грешни или неактуални данни.

Ключово в този случай е да настроите браузъра си коректно. Тук ще ви покажем как:

Как да управляваме autofill данните на браузъра си?

  • Google Chrome

Може да изчистите интернет адресите един по един като следвате следните настройки: Settings > Autofill > Addresses and more. Можете и да използвате следния метод, за да изчистите всички адреси наведнъж:

1) Отидете в Settings > Privacy and Security > Clear Browsing Data > Advanced.

2) Изберете раздела “All Time”.

3) Премахнете отметката на всяко поле освен “Autofill form data” и после натиснете “Clear data”.

4) Въведете отново нова информация по избор под Settings > Autofill.

  • Microsoft Edge

1) Отидете в Settings > Privacy, search and service.

2) Изберете опцията “Choose what to clear” под секцията “Clear browsing data”.

3) Премахнете отметката на всички опции с изключение на “Autofill form data” и натиснете “Clear now”.

4) Въведете отново вашите данни под Settings > Profiles > Personal Info.

  • Mozilla Firefox

1) При Mozilla Firefox трябва да следвате следните настройки: Options > Privacy & Security > Forms and Autofill > Saved Addresses.

2) Ръчно изтрийте всяка една опция.

3) Натиснете “Add” за да въведете отново вашите данни.

  • Safari

За тези от вас, които използват MacOS е хубаво да знаете, че автоматичното попълване на Safari е винаги асоциирано с личната ви информация в приложението за контакти (Contacts). За да промените тази информация, отидете в опциите Safari > Preferences > Autofill, после натиснете “Edit” под секцията “Using information from my contacts”.

Как да управляваме autofill данните за банковата си карта?

Заедно с автоматичното попълване на информация относно името, адреса и други лични детайли, повечето уеб браузъри са способни да запаметяват информацията на кредитната/дебитната ви карта за по-бързи и улеснени трансакции, когато стигнете до страницата за плащане. В зависимост от това кой браузър използвате, тези данни може да се окажат достъпни за всеки, който има достъп до вашия компютър. Добра идея е да отделите няколко минути, за да се уверите, че тази информация е актуална и защитена.

За Google Chrome: Управлявайте вашите методи за плащане под Settings > Autofill > Payment methods, но вземете под внимание това, че всеки друг, който използва вашия компютър, може да разгледа всякаква информация, свързана с кредитната/дебитната ви карта, ако тя не е съхранена с приложението Google Pay. Отидете в уебсайта на Google Pay, за да настроите платежната си информация, която ще се съхранява онлайн, вместо в локалната памет и настройки на браузъра ви.

За Microsoft Edge: Отидете в Settings > Profiles > Payment Info. Ще се наложи да въведете вашия Windows PIN, за да прегледате съхранените кредитни карти или да направите плащане.

За Firefox: Проверете под Preferences > Privacy & Security, и после изберете “Saved Credit Cards” под “Forms and Autofill”. За да защитите тази информация от други, които използват вашия компютър, премахнете отметката на опцията “Require Windows/MacOS authentication” отдолу.

За Safari: Отидете в Safari > Preferences > Autofill и натиснете “Edit” до “Credit Cards”. Ще трябва да въведете своята Mac парола, за да прегледате или да промените тази информация.

Браузъри срещу мениджъри на пароли при autofill

Когато става въпрос за съхранение и автоматично попълване на чувствителни данни, потребителите имат две основни опции. Едната е да използват вградените функции на браузъра, а другата е да използват специализиран мениджър на пароли.

Тези допълнителни програми са често срещани, някои от тях са с безплатен, а други с платен достъп. Бизнес сайтът investopedia.com извежда любопитна класация на най-добрите мениджъри на пароли за тази година. В класацията те подреждат 7 програми, според  цялостната им производителност, най-добри функции и характеристики, като може да разгледате предимствата и недостатъците на посочените примери в нея.

Но да се върнем на темата ни – да използваме специални програми или браузъри? За да бъдем откровени – и двете опции имат своите предимства и недостатъци. В най-добрия случай, оптимална би била едновременна употреба на функциите на браузъра в комбинация с отделен мениджър на пароли.

Един от недостатъците на мениджърите на пароли е, че потребителите понякога намират за трудно това да настроят софтуера да попълва автоматично лична информация като адреси, имена и т.н. Браузърът прави това сравнително лесно, като тази информация излиза автоматично като pop-up (изскачащ) прозорец над полетата, във формата за попълване. От друга страна, мениджърът на пароли Bitwarden, например, изисква потребителите да влязат в разширенията (Extensions) на браузъра си и от там да изберат данните, които искат да попълнят. Този процес може да се стори по-тромав и досаден за голяма част от потребителите.

Освен това, мениджърите на пароли могат да съхранят и други видове лична информация, която браузърите не могат, като например, номер на шофьорска книжка,  социална осигуровка, допълнителни телефонни номера и други. Също така мениджърите на пароли могат да съхранят и автоматично да попълнят кода за проверка на кредитната/дебитната карта, който се намира на гърба ѝ, нещо което браузърите не могат, поради липсата на функция за съхранение на тази информация. Следователно, най-удобното и ефикасно решение е да се съчетаят и двете функции, като мениджърът на пароли да отговаря за съхранението и попълването на всякакъв тип пароли и по-рядко изисквани лични данни, докато браузърът да отговаря за попълването на по-стандартна лична информация.

При всеки случай изборът е ваш, но бъдете внимателни при използването на чувствителна информация онлайн, независимо какъв метод решите да използвате.

Още по темата

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

*