Пандемията от COVID-19 не успя да се отрази негативно на IT индустрията, а дори я катапултира, като тя се радваше на значителен ръст през последните две години на работа, учене и забавление (предимно) вкъщи. Тази инерция обаче беше пресечена през 2022 година заради поредица от други кризи, които засегнаха икономиката като цяло. Съвсем логично и IT индустрията вече „усеща“ тези проблеми и започва да се подготвя за рецесия.
Според прогноза на Bloomberg, вероятността за рецесия през следващите 12 месеца е 47,5%, докато през октомври беше 30%. Според някои анализи конкретни сектори и ниши вече дори са в първите стъпки на този процес. Технологичният бранш също показва някои индикации за предстоящи икономически проблеми и доста компании не чакат допълнителна покана, като вече започнаха да се подготвят.
Притеснените гиганти
Най-големите в технологичния бранш бяха първите, които по-видимо се притесниха от потенциала за рецесия и предприеха мерки. Това е очаквано, тъй като те са публични компании и всяко тяхно действие ще се отрази на цената на акциите им. А и при тях дори няколко процента свиване може да е равнозначно на милиарди – не е изненада, че предпочитат да играят на сигурно.
Първата им задача е логична – свиване на разходите. Това означава спиране на проекти с нисък приоритет, както и ограничаване инвестициите в нови разработки. Някои от IT гигантите обявиха и забавяне на новите назначения на служители.
Други обаче предприеха и съкращения. Twitter се раздели с 50% от персонала си. От една страна, това е по нареждане на новия собственик Илон Мъск, който иска да свие разходите на компанията с 1 млрд. долара годишно. Икономическата ситуация обаче също влияе за това решение, като се има предвид, че компанията се издържа предимно от онлайн реклама, а бизнесите ограничават харчовете си за нея като защитна мярка.
Meta също обяви мащабни съкращения. Тя ще се раздели с 13% от служителите си или над 11 000 души. Основателят на компанията Марк Зукърбърг пое отговорност за това решение, като заяви, че неговият свръхоптимизъм е довел до твърде голямо разрастване на Meta. В резултат компанията трябва значително да свие разходите си и да рефокусира част от дейността си. Тя няма да се откаже от плана си за метавселената, която остава залогът за бъдещето ѝ.
Не е толкова зле
Междувременно и доста други технологични компании започнаха свиване на персонала. Наемането на нови служители също продължава, но с ограничено темпо до само най-необходимото. Според анализатори обаче, за разлика от предната рецесия през 2008 година, този път съкращенията няма да са толкова масови и работните места ще бъдат възстановени по-бързо. „Това ще бъде много по-различна рецесия, в която повечето хора може все още да имат работа. Изборът от таланти ще бъде много по-малък, отколкото може да се очаква след рецесия. Затова работодателите ще са по-внимателни със съкращенията, тъй като после ще им е много по-трудно да възстановят позициите“, казва старши икономистът на Lightcast Елизабет Крофуут, пред CNBC.
Според Morgan Stanley дори и да има рецесия, тя ще е по-кратка и не толкова тежка. IT секторът вероятно отново ще е от пощадените и с по-малко отражение на проблемите спрямо останалите. Причината е, че много от услугите му вече са вплетени във все повече дейности на бизнеса в различни индустрии и на хората като цяло.
Облачните услуги например са в основната на дейността на много фирми, които не могат просто така да спрат да ги използват. Социалните мрежи са източник на клиенти за голяма част от малкия и средния бизнес, така че също те трудно ще ограничат сериозно инвестициите си за тях.
В голяма степен всичко ще зависи от крайните потребители. Ако те не ограничат значително своите разходи, рецесията може да бъде дори по-лека от очакваното. Следващата година ще е решаваща от гледна точка на това как финансовите институции ще се справят с инфлацията.
Конкуренцията не спи
За мнозина рецесията е не само проблем, но и възможност. Отслабените позиции на някои компании създават перспектива за по-гъвкавите и динамични конкуренти да се възползват и да извоюват по-добри позиции на пазара.
Фактът, че (може да) има рецесия, не означава, че компаниите трябва да се отпускат и да пренебрегват своето развитие. Дори напротив, трябва още повече да подобрят предложенията си, за да мотивират клиентите да продължат да ги избират въпреки по-трудната финансова обстановка.
Освен това не всички компании ще пострадат еднакво. Множество фактори ще са определящи, включително типа на услугите, като някои от първостепенно значение, като комуникации, киберсигурност, облачни технологии и стрийминг например ще продължат да са най-използвани. Затова в доста ниши конкуренцията ще остане много силна независимо от икономическата ситуация. А това ще е от полза и за бизнеса, и за клиентите.