Да загубиш важна информация не е просто неприятно – за бизнесите изчезването на файлове може да бъде изключително скъпо или даже фатално, а за всеки от нас подобен инцидент е източник на много нерви и излишно напрежение. Тъй като става дума за машини, въпросът никога не е „дали“, а „кога“ – и именно заради това трябва да бъдем подготвени. Както имаме резервен ключ от колата, така е нужно да имаме и на още едно място и най-важните си данни.
Как става това – чрез систематизирано и редовно обновяване на архивирани резервни копия на своята информация. Казано с една английска дума – backup.
Така можем да сме една идея по-спокойни, че при повреда на нашия твърд диск (бил той SSD или механичен HDD), кибератака, кражба, наводнение, пожар или най-обикновена човешка грешка няма да се стигне до загуба на информация. Впрочем, никой не си го признава, но най-често именно човешката грешка води до изтриването на важни файлове – особено ако са забравени на десктопа.
Да се залавяме за работа!
Външни дискове
Препоръчително е да направите backup на вашите данни на външен хард диск или на някоя облачна система. Още по-оптимално би било да използвате и двата метода. В тази връзка, PCWorld предлага любопитна класация на най-добрите външни хард дискове на пазара (някои от тях лесно могат да бъдат купени в България), както и на най-добрите облачни backup услуги.
Външният хард диск е традиционният избор при извършване на backup на компютърните данни, но въпреки предимства като бързина и преносимост, трябва да се имат предвид и редица рискови фактори, които могат да изникнат в ежедневието. Проблематично е да държите външния диск на същата локация, където е и компютърът ви – така се пазите само от повреда, но не и от кражба, пожар или всякакви други форсмажорни обстоятелства.
Мястото на вашия backup е далеч от основния компютър и далеч от всякакви други компютри, на сухо място с нормална температура и без риск от падане от високо – механиката е изключително фина.
Можете ръчно да местите файлове на регулярни интервали, но по-добре е да инсталирате софтуер за тази цел, който при всяко закачване на външния диск автоматично сравнява двете версии на данните и ги уеднаквява.
Тук PCWorld имат полезна класация топ програмите, но даже вградената функционалност File History от последните версии на Windows може да ви свърши работа, ако не искате да инсталирате (и купувате) друг софтуер. Ето ТУК можете да видите как се настройва, като основните стъпки са да закачите външна памет/диск към компютъра, да активирате File History от контролния панел, да му зададете колко често да прави резервно копие (например 10 минути) и колко време да пази по-ранни версии на всеки файл (например 3 месеца). Важно е, че File History не позволява лесно да добавяте произволни папки за backup – архивират се само подпапките на C:\Users\потребителското-ви-име
По-гъвкав вариант е, например, безплатната версия на германския софтуер PureSync, която пишещият тези редове използва от 10 години без проблеми. Настройките са по-ангажиращи, но позволяват отделни бекъпи на различни селекции от папки.
Към облака
Малко по-малко са грижите при облачния backup. Стига компютърът да е свързан с интернет, поддържането на резервно копие става автоматично, без да полагате никакви специални усилия. И благодарение на факта, че по този начин backup-ът се намира на отдалечен сървър, далеч от вашия дом. Затова, какъвто и инцидент да възникне в него, може да сте убедени, че данните ви ще бъдат съхранени на сигурно място извън дома.
От друга страна, качването на данните в облачна система става доста по-бавно. Всичко зависи от големината на файловете, къде ги качвате, какъв компютър използвате и каква е скоростта на интернета ви. Backup на голям обем от данни може да отнеме повече време. Затова този тип услуги са по-подходящи за бизнеса.
Изключително добър пример за такава услуга е А1 Cyber Backup. Базираната на интелигентна облачна платформа услуга осигурява на бизнес организациите модерно и автоматизирано решение за осигуряване на бекъп на техните данни, устройства и използвани бизнес системи. Така те могат да са спокойни за бързото възстановяване на информацията в случай на инцидент. Решението от А1 е базирано на изкуствен интелект, като включва и защита от опасен софтуер и криптовируси. Заедно с мобилните тарифни планове на A1 идва и достъп до Disk.bg с цели 100 GB място за съхранение на файлове. Българската платформа предлага софтуер за синхронизиране на файловете за Windows, Android и iOS.