Тя е тук. Не я разбираме напълно, а и за момента не работи особено добре. Мнозина ѝ се подиграват, но никой сериозен експерт не изключва възможността да пренесем живота си изцяло в нея. Ако годината беше 2007 г., горните редове щяха да се отнасят за смартфон революцията, започнала с дебюта на първия iPhone („Телефон без копчета, който разчита на интернет услуги? Това ще се провали с гръм и трясък!“). Преди 15 години гледахме с недоверие Стив Джобс с неговото революционно устройство – по същия начин, по който сега гледаме Марк Зукърбърг, докато говори за метавселената.
Паралелът между нея и iPhone е дело не на кого да е, а на Deloitte. В свой доклад от глобалния лидер в одитния бизнес пишат, че „метавселената може да донесе промяна в парадигмата на потребителското и бизнес поведението, аналогична на тази след навлизането на смартфоните“ с 5 млрд. активни потребители до 2030 г. и пазар за 13 млрд. долара – сила, която може да пренареди пейзажа в ред индустрии.
Подобни промени неминуемо произвеждат както печеливши, така и губещи играчи. Затова и в доклада се обръща сериозно внимание на важните въпроси, които бизнес лидерите трябва да си поставят, докато правят прехода си към метавселената.
Какво беше метавселената?
Първо – кратък преговор. Метавселената е дефинирана за първи път под това име от Нийл Стивънсън в научнофантастичния роман „Снежен крах“ от 1992 г. В книгата тя е описана „колективно виртуално споделено пространство, създадено чрез сближаване на практически подобрена физическа реалност и физически устойчиво виртуално пространство, включващо комбинацията от всички виртуални светове, разширената реалност и интернет“.
Развитието на технологиите през следващите 30 години правят възможна и практична масовата употреба на виртуална, добавена и смесена реалност; фотореалистично 3D рендиране в реално време; изкуствен интелект с висока степен на адаптивност; интегриране на оборудване отвъд компютрите в мрежите; виртуални активи и т.н. Всички те са важни за създаването на метавселената.
От Deloitte подчертават, че в случая не говорим просто за виртуални светове, а за интеграция с физическия свят и за създаване на собствена и напълно независима икономика.
Възможностите са очевидни, но с тях вървят и предизвикателствата.
Управлението
Експертите подчертават, че метавселената също ще се нуждае от норми за поведението и съдържанието. При принципно различна среда на общуване компаниите трябва да обърнат сериозно внимание на механизмите за съблюдаване на тези норми.
Само така може да бъде спряно разпространението на дезинформация и на съдържание, което потенциално поставя в риск живота, здравето и собствеността на потребителите.
Достъпността
Достъпността на интернет преди години обещаваше да даде на хората с увреждания равна възможност за участие в обществения живот. Това не се случи в пълна степен по технологични причини, даже може да се каже, че с някои от съвременните социални платформи разломът става още по-голям.
Сега е много важно бизнесите да създават своите ориентирани към метавселената преживявания с идеята те да бъдат възможно най-използваеми и от хората с нарушения в зрението, слуха или подвижността.
Ефектите върху здравето
През последните години светът се събуди за тежките ефекти върху физическото и душевното здраве, които ни причинява всекидневното „потапяне“ във виртуалния свят.
Метавселената дава възможност за „старт на чисто“, така че компаниите трябва да вложат натрупания си опит, за да управляват по-добре именно въздействието върху потребителите.
Предразсъдъците
Съвременният интернет (и голямата част от платформите, работещи в него) е рожба на мислене от твърде различно време и най-вече на свят, който далеч не е толкова многолик, колкото е този, в който живеем.
Когато стъпват в метавселената компаниите трябва да се стараят да ограничат влиянието на расовите, сексуалните, икономическите и всякакви други предразсъдъци. В момента те нерядко намират място в информационните масиви, на база на които се тренира изкуственият интелект.
Тормозът
Метавселената е за всички. Това означава, че обществата в нея трябва да предоставят безопасна среда за потребителите си.
Единственият начин за това е създаването и прилагането на политики по отношение на тормоза над потребителите.
Личните данни
В сравнение с наши дни, потребителят в метавселената ще генерира в пъти повече данни с всяко свое действие. Затова бизнесът трябва да е подготвен с механизми за отговорно събиране и съхранение на тази информация.
Това е от ключово значение за създаването и запазването на потребителското доверие.
Безопасността
Киберпрестъпниците винаги са сред първите, които овладяват дадена нова технология. Метавселената също няма как да бъде „имунизирана по рождение“ от хакерски атаки и фишинг.
От легитимните играчи на пазара зависи да се погрижат за сигурността ѝ.
Защита на интелектуалната собственост
Интернет през първите си 15-20 години беше един виртуален „Див Запад“ по отношение на съдържанието с авторски права – някакъв вид правила започнаха да се появяват в движение и то след като цяло поколение израсна научено, че „в нета всичко е безплатно“.
Сега предизвикателство пред метавселената е да извърви различен път и да не повтаря същите грешки по отношение на създателите на съдържание и добросъвестните потребители.
Ефектът върху околната среда
Метавселената е с голям хоризонт – повече от 10 години напред във времето. Това означава, че тя ще функционира на една планета Земя, която може и да не е съвсем същата като тази сега. Климатичните промени и човешкото участие в тях трябва да бъдат взети под внимание.
Това означава ориентиране към ВЕИ като енергоизточник за мощните изчислителни и мрежови системи, както и ефективно измерване на вредните емисии от всеки етап на дейността.