Традициите са, за да се спазват, гласи популярното клише. Краят на годината носи със себе си празниците, по време на които най-често се сещаме за тези традиции. И макар в основата си те наистина да се спазват, това не означава, че не могат да се променят или „модернизират“. А модерните технологии правят точно това.
Отбелязването на празниците винаги е свързано с различни традиции. Някои от тях са семпли, други изискват доста по-сериозни и специфични приготовления. Коледно-новогодишните празници обикновено съдържат по малко от всичко. Те са комбинация от семейна атмосфера, събирания с приятели, време за лична почивка, повече забавления с децата и т.н.
Има много традиции, които са свързани с тези празници. Например изпращането на поздравителни коледни картички. Според проучване на британските пощи от 2017 г. 72% от хората предпочитат да получават традиционни картички по пощата.
Въпреки това близо половината от младежите не виждат нужда от такава картичка. А 50% просто ще изпратят текстово съобщение за поздрав. Други 25% пък ще предпочетат да поздравят своите близки през социалните мрежи. Малка част биха изпратили електронна поздравителна картичка. Видимо е, че по-модерните комуникации бързо изместват традиционните поздрави, макар и повечето хора все още да ги предпочитат.
Пазаруване по всяко време
Избирането и купуването на подаръци също е част от традицията. Реденето на опашки в магазините е неприятната страна на този „обичай“. Възходът на онлайн пазаруването обаче в голяма степен решава този проблем. Преобладаващата част от хората във все повече държави пазаруват редовно онлайн, което им дава достъп и до по-голям избор от стоки. Изключение може да бъде купуването на подарък в последния момент, когато няма време да се чака доставка или пък да се рискува подаръкът да дойде повреден, тъй като няма да има кога да бъде заменен. В тези ситуации традиционните магазини обикновено все още са предпочитани.
Новост в тази ниша е и ръстът на популярността на услугите за поръчки и доставки в рамките на деня. Обикновено тук става дума предимно за хранителни стоки, но и те често са от полза при неочаквани гости, спонтанни партита или просто, ако апетитът се окаже по-голям от предвиденото.
Технологиите променят и коледните оферти и промоции на търговците. Онлайн рекламата достига до доста повече хора, често може да бъде и по-ефективна, ако се насочи правилно към подходящата аудитория. Има и възможност за персонализирани оферти за редовни клиенти.
Поумняване на украсата
Заради прогреса на технологиите, почти всичко вече е „поумняло“. Концепцията за умен дом вече не е нещо екзотично, като това включва и коледната украса. Вече не е нужно тя да бъде само гирлянди и мигащи лампички.
Чрез умни устройства и сензори може да се направят всякакви комбинации от персонализирани украси, които да са свързани дори в мрежа, и да се управляват през смартфона. Някои от готовите предложения в тази сфера са мигащи лампи в тон с музиката. Потребителите, които са по-запознати с технологиите, са комбинирали различни IoT устройства, за да направят движещи се украси, които реагират на допир или присъствие, елементи с управление от разстояние и др.
Накратко, как технологиите ще променят празниците и ежедневието ни като цяло зависи от това как ги използваме. Когато е разумно, те, заедно с празниците, могат да са чудесен начин за забавление и дори да ни помогнат да възстановим контакти със стари приятели.