Мобилните технологии са едни от най-важните и дискутираните в ИТ света. Това е нормално, тъй като те са и най-близо до хората. Милиарди хора по целия свят вече имат мобилен телефон и разчитат на него не само за разговори, но и за интернет връзка.
Смартфоните са се превърнали в основен инструмент за комуникация, забавление и работа. Мобилните телефони може да не са огромният хит, който бяха преди десетина години, когато хората чакаха на опашки пред магазините за най-новите модели, но са много по-важни отколкото бяха тогава. Мобилните телефони мотивираха бързиявъзход на множество технологии, включително и на такива, които на пръв поглед нямат много общо с тях.
Благодарение на голямата популярност на смартфоните и възможностите човек да има интернет връзка навсякъде много компании оцениха важността на онлайн присъствието си. Това мотивира бързото развитие и популяризиране на социалните мрежи, на множество онлайн услуги, пазаруване по интернет и много други. Резултатът е и постоянно увеличаваща се нужда от все по-добра интернет инфраструктура, която да устоява на непрекъснатия ръст на потреблението.
Центрове за данни, облачни услуги, все по-бързи мобилни мрежи и какво ли още не. Всичко това в голяма степен беше „ускорено“ заради популярността на смартфоните. Благодарение на тях и другите технологии вече се развиват с бързо темпо и вече си помагат една на друга в своя напредък.
И така идваме до важен момент от развитието на ИТ света. Времето, в което смартфоните вече не са достатъчни, за да покрият всички нужди и очаквания на потребителите нито и всички възможности на технологиите. Тазгодишното издание на Световния мобилен конгрес (MWC) в Барселона ясно оформи основните тенденции, които „движат“ нишата на мобилните технологии.
Все по-гъвкави
Нишата на сгъваемите смартфони е особено атрактивна за потребителите. Тя продължава да се радва на растящ интерес въпреки икономическите затруднения на световните пазари и икономика. Някои производителите, които взеха участие на MWC 2023, показаха своите нови разработки в тази сфера. Някои от тях са готови продукти, но не липсваха и интересни концептуални проекти. Те показват възможностите на технологията и амбициите на компаниите да продължат да развиват гъвкавите устройства отвъд познатите в момента две-три форми на сгъване.
Motorola например показа прототип на смартфон, който на пръв поглед е с 5-инчов дисплей. С натискането на един бутон обаче, дисплеят става 6,5-инчов. Това е възможно, тъй като другата част е свита на руло в корпуса. За момента той е доста ранен прототип, но подсказва интересните възможности на гъвкавите дисплеи, които тепърва могат да бъдат реализирани. Lenovo, която е собственик на Motorola, показа сходен прототип, но за лаптоп – индикация, че тази технология има потенциал не само при смартфоните.
Все по-интерактивни
Мобилните технологии вече трябва да са и по-интерактивни. И ще стават такива чрез помощта на виртуалната, добавената и смесената реалност – съответно VR, AR и XR. Защото само една реалност не стига. Затова шлемовете и умните очила също бяха важна тема по време на MWC.
Според практически всички ИТ гиганти тези устройства ще са основата на следващата ера на интернет. Именно чрез трите реалности ще може да се постигне очакваното ниво на интерактивност и нова ера в цифровите изживявания. Тук е мястото на метавселените, виртуалните асистенти и цели дигитални компании и бизнеси, които ще съществуват изцяло в цифровия свят.
За да се случи всичко това обаче, първо е нужно индустрията да предложи достатъчно компактни, леки и удобни умни очила. Това за момента е доста трудно, тъй като технологията е сложна и изисква сериозни хардуерни и софтуерни ресурси, цената за които е висока не само финансово, но и чисто физически. Компаниите работят по смаляването и олекотяването на умните очила, като постепенно напредват в постигането на тази цел. И прототипи като Xiaomi AR Glass Discovery Edition показват, че моментът не е особено далеч.
Все по-умни и бързи
Заслуга за по-бързото смаляване на умните очила има и изкуственият интелект. Постоянно поумняващите алгоритми улесняват доста компаниите, тъй като им дават възможност да прехвърлят значителна част от нужните ресурси в „облака“. Именно в мощните центрове за данни изкуственият интелект ще може спокойно да обработва данните от очилата и да им подава нужните команди, за да работят според очакванията на потребителите.
Изкуственият интелект постепенно ще се „настани“ и в много други сфери на ежедневието ни. За целта обаче той ще се нуждае и от подобаваща инфраструктура. Тя не е само мощни центрове за данни, но и осигуряването на стабилна и бърза връзка до и от милиардите мобилни устройства и сензори по света. И тук е мястото на 5G мрежите, които вече завършиха първия етап от своето разгръщане.
По време на MWC много производители на оборудване и телекоми заявиха, че разгръщането на 5G до момента върви успешно. Технологията вече има над 1 млрд. ползватели по целия свят, като постигна този резултат около две години по-бързо отколкото своя предшественик 4G. И това е на фона на забавянето, което беше породено в много браншове заради пандемията през 2020 г. 5G ще продължи да се развива не само като покритие, но и като технически възможности и тепърва ще разгръща своя потенциал.
България не прави изключение от световната тенденция. 5G ULTRA мрежата на А1, която стартира в края на 2020 г., вече предлага гигабитови скорости и малко време закъснение в почти всички населени места с над 3000 човека и основните курорти.
Все така Android
И на фона на всичко това Android също остава тук. Google показа малко нови функции за платформата, като използва MWC, за да сподели и някои от допълнителни подобрения с партньорите си.
Например, че все повече телефони ще поддържат функцията за дигитален ключ за автомобил. Чрез нея потребителят може да използва съвместим смартфон (за сега модели на Samsung и Xiaomi), за да отключва и заключва автомобила си, стига и той да поддържа функцията. Този виртуален ключ може да бъде споделян с приятели и отнеман по всяко време.
Google обяви и подобрения в начина на актуализиране на Android. По-голямата част от актуализациите през 2022 г. например са направени чрез отделни „пратки“, под формата на по-малки ъпдейти и добавки към приложенията и основните модули на операционната система. Това позволява на Google да изпраща ъпдейти и за много по-стари версии на Android, назад чак до Android 6.
Амбицията на Google е да продължи да развива Android така, че да помогне на потребителите по-дълго време да използват мобилните си устройства пълноценно. А това означава, че Android се подготвя да посрещне и останалите нови технологии, които предстоят да излязат на сцената в обозримо бъдеще.