Бизнесът, обществото и хората в България се нуждаят от личности с новаторско мислене и бизнес нюх към технологиите, които да продължават да насърчават дигитализацията и прогреса. Според DigitalK 101, 2022, за периода 2019 – 2021 г. средно годишният темп на растеж на най-големите IT компании в България по приходи, е 12%, а средната рентабилност е 15,6%. Без използване на технологични иновации обаче организациите от всички индустриални сектори биха се затруднили при преследване на целите си.
За общността от бизнес иноватори, изграждана от конкурса DigitalK&A1 Awards, внедряването на технологични решения е част от целенасочените им усилия компаниите им да стават все по-големи, по-добри и по-успешни. Този стремеж е присъщ на организации от всички сектори независимо от мащаба им. Тези, които постигат амбициите си чрез нови начини за използване на технологични решения, са победителите на конкурса DigitalK&A1 Awards’2023, на който А1 е съорганизатор. Той е създаден с цел да подкрепя, отличава и отдава заслужено признание на най-добрите проекти за иновативно използване на технологични решения. Във второто издание кандидатстваха над 60 проекта, или двойно повече в сравнение с миналата година. 51 от тях достигнаха до етапа оценяване от авторитетното жури, в което се включиха доказани лидери от сферата на иновациите, представители на бизнеса, академичните среди, организациите с нестопанска цел, стартъп общността и др.
Победителите
Стремеж към ефективност, растеж и устойчивост на променящата се среда чрез технологични иновации демонстрираха голяма част от проектите. Постигналите най-висок резултат в трите категории на конкурса са от различни индустриални сектори, но общото между тях е точно искрата на иновациите. При ИТ решенията, внедрени в организацията победител е услугата „Мултибанкинг“ на Инвестбанк, а при вътрешните решения – платформата за обратно изкупуване на смартфони Swipe.bg. В новосъздадената категория „Стартъп“ първо място спечелели АI невронна мрежа за индивидуално третиране на всяко земеделско поле, AgroVAR. Организаторите на конкурса присъдиха и специална награда на мобилното приложение за предотвратяване на разхищението на храна – FoodOBox.
Внедрени ИТ решения
Волята за растеж, ефективност и устойчивост на промените е водещото начало, което движи бизнесите и отличените проекти го доказват. Услугата „Мултибанкинг“, с най-висок резултат в категория „ИТ решение, внедрено в организация“, дава възможност на клиентите на „Инвестбанк“ да управляват банковите си сметки от различни финансови институции, използвайки дигиталните платформи на банката. Комуникацията с различните финансови организации се осъществява в защитена среда през унифицирана връзка, разработена и поддържана от IRIS Solutions. Разработката в интернет банкирането e дело на „БС Технолоджис“.
Платформите с вътрешен ресурс
В категория „Вътрешни решения“ първо място в конкурса получи Swipe.bg – първата българска платформа, която улеснява обратното изкупуване на смартфони. Новата ѝ версия, надградена през 2022 година, автоматизира заявките за продажба, интегрира работата на всички партньори и работи с платежната система на PayHawk. В резултат процесът по обслужване на клиенти е подобрен, осигурена е бърза ликвидност и е постигнат цялостен контрол и проследимост на инвентара.
AI с невронна мрежа за земеделието спечели при стартъпите
Проектът „АгроВар“ анализира огромно количество фактори и дава индивидуални препоръки за всяко земеделско поле. Стартиращата компания Agrovar AI Cover Crops tool използва AI (изкуствен интелект) с невронна мрежа, за да анализира над 2 000 000 информационни точки. Те предоставят информация за климата и температурата, почвени анализи и агрономически данни, специфични за всяка обработваема земеделска площ. Решението е създадено да помага повече агропроизводители да вземат правилните решения, специфични за техните стопанства, при преминаването към регенеративно земеделие.
Специална награда за приложение, намаляващо разхищението на храна
Отличието на организаторите беше връчено за мобилното приложение FoodObox, което свързва крайните потребители със собствениците на заведения и магазини, които продават с отстъпка останалата в рамките на деня храна. Чрез приложението клиентите могат да разгледат карта с обектите с непродадена храна, която се предлага с поне 40% намаление. Мисията на проекта е да се пребори с разхищението на храна. Приложението помага на над 400 бизнеса в по-големите български градове да намалят брака си.
Общността на иноваторите се разраства
Личностите с иновативно мислене и бизнес нюх към технологиите в България стават все повече е един от най-важните изводи от конкурса DigitalK&A1 Awards, който дава поле за изява и заслужено признание на най-добрите сред тях. Двойно повече проекти се включиха в DigitalK&A1 Awards и бяха оценени по четирите критерия според специално разработена от Price Waterhouse Cooper методология: „Стратегия и визия“, „Имплементация, ефективност и резултати“, „Иновативност и креативност“ и „Въздействие и перспективи за развитие“. Несъмнено, разрастващата се общност води до изграждането на култура на иновации в България, която движи обществото напред.