Интервю с Красимир Цонов, основател на Sport Depot, за A1 Virtual Data Center.
Какви са перспективите онлайн пазаруването да измести това във физическите магазини в сектора, в който оперирате?
Електронната търговия е важна за нас и инвестираме доста усилия да развиваме тази част от бизнеса си. Данните от пазаруването онлайн ни помагат също и да видим в кои региони има голям интерес към стоките ни и да отваряме нови обекти там. Към момента при нас онлайн търговията е малко под 50% от общите обеми в продажбите, затова в близко бъдеще не смятам, че физическите магазини ще бъдат изместени изцяло от дигиталните.
Разбира се, това се дължи най-вече на спецификата на продуктите – човек трябва да дойде да пробва ски обувките или други важни за него артикули, за да прецени дали са му удобни. В случай че ги купи онлайн и се окаже, че те не му осигуряват оптималното преживяване, процесът по връщане, колкото и да е улеснен, може да попречи на плановете му за спортен режим или активна ваканция. Затова и продължаваме да инвестираме и във физическите магазини.
А какви инвестиции правите в дигиталното развитие на търговията си?
Смея да твърдя, че сайтът на Sport Depot, който обновяваме, е най-интересната българска платформа. Инвестираме в технологични инструменти, като наскоро интегрирахме чатбот за електронна комуникация с клиентите, пускаме и мобилно приложение, така че инвестициите ни в дигиталната търговия да продължат да отговарят на най-новите потребности на клиентите ни.
Защо избрахте технологичните решения на A1 Virtual Data Center?
Най-важните причини, поради които избрахме решението на А1, са сигурността, тъй като имахме проблеми с пробиви в системата, както и такива с ресурсите, които A1 Virtual Data Center премахна.
По отношение на сигурността решението на А1 ни помага с вградените механизми за защита и специализирани инструменти за криптиране, автентикация и контрол на достъпа.
Що се отнася до ресурсите, при големи разпродажби, например по време на т.нар. „Черен петък“, системата ни издъхваше, което може да се отрази в загуба на приходи и недоволство от страна на клиенти, които не могат да влязат в сайта.
A1 Virtual Data Center ни осигурява по-голям капацитет – и то без поискване. В момент на по-голямо натоварване на платформата ни, системата на А1 сама го установява и мултиплицира нашите възможности, за да работим безпроблемно.
Също така цената, на която получаваме решенията от А1, е най-добрата от всяка друга, която сме опитали да договорим на пазара – това също има голямо значение за нас.
С А1 работим и по вътрешната информационна сигурност на компанията, както и по обезпечението с интернет на всички наши магазини и поради тази причина решихме да ползваме и други решения като виртуалния Data Center, което ни осигурява по-голям капацитет.
Вече повече от година не сме имали проблеми с онлайн платформата в натоварени периоди като „Черен петък“. Увеличаваме и информационната сигурност и вървим напред благодарение на всички дигитални решения, които внедряваме.
SPORT DEPOT e най-големият търговец и вносител на спортни стоки в България, работещ с над 150 бранда в няколко продуктови групи. Основния оборот формират марките Adidas, Nike, Puma, Lotto, Champion, Under Armour, подкрепени от брандовете в аутдор продуктовата група – Jack Wolfskin, Helly Hansen, LOWA, Icepeak. Каталога на компанията допълват няколко ски марки, сред които Nordica, Elan и Dalbello.
Sport Depot покрива цялото портфолио от стоки, необходими за активен начин на живот, с фитнес уреди, топки, ракети и други продукти за различни видове спортове. Тенденцията в последните години е потребителите да се ориентират към стоки, свързани конкретно със спортни активности, вместо „да си купуват маратонки на Adidas или Nike, за да се разхождат с тях по „Витошка“, по думите на Красимир Цонов.
Интервюто е част от съдържанието на сп. А1 Бизнес, брой 6.