Или поне така се надява компанията
Всяка IT компания има една голяма мечта – неин продукт да се окаже следващият глобален хит, който да дефинира индустрията. Apple вече постигна това и то няколко пъти.
Само за последните двадесет години компанията предефинира бранша първо с iPod, а после с iPhone. Междувременно направи и няколко други опита с Apple TV, Apple Watch и iPad. Те също са успешни устройства, но не успяха да накарат IT сектора и крайните потребители да променят начина си на живот, както направиха iPod и iPhone например.
На хартия това не е проблем. Apple продължава да изкарва огромни печалби от устройствата си. Тя дълго време беше най-скъпата компания в света, като стана и първата достигнала пазарна капитализация от над 3 трилиона долара. През януари тази година обаче загуби титлата от вечния си конкурент Microsoft.
Макар мнозина все още да свързват името на Microsoft само с Windows, през последните десетина години софтуерният гигант бавно и стремително се реформира почти изцяло. Днес Windows далеч не е основният бизнес на Microsoft. Компанията има големи проекти в сферата на облачните услуги, гейминга, бизнес софтуер и много други ниши.
Освен това инвестира усилено в развитието на изкуствен интелект (AI) и вече го внедрява в услугите си, включително и Windows. Платформата Copilot се хареса на потребители и клиенти, а инвеститорите одобряват смелото и уверено позициониране на Microsoft. Резултатът не закъсня и гигантът започна да расте още повече докато не записа много добро начало на годината, измествайки Apple от първото място.
И други големи конкуренти на Apple правят същото. Google, Samsung, Amazon и Meta също работят по свои AI проекти и вече имат какво да ни покажат. А Apple? Тя сякаш изостава от останалите, което е доста нетипично. С iPad и iPhone компанията се позиционира като тази, която задава тона на технологиите и е летвата, с която се сравняват всички.
Някога, но не сега…
Днес обаче Apple не е толкова висока летва за прескачане от гледна точка на иновации. Компанията може да има перфектен бизнес и да е „машина за пари“, но от много време не е показала „земеразцепваща“ иновация. И това е проблем, особено в дългосрочен план. Технологиите се развиват, а с тях и интересите на хората. Смартфоните няма вечно да са основните устройства на хората.
Изпълнителният директор на Apple – Тим Кук е наясно с този факт. От няколко години той намеква, че компанията работи по интересни нови технологии. Той даваше индикации, че сред тях са добавената и виртуалната реалност (AR и VR), но дълго време няма никакви новини от Apple.
До миналата година. Тогава компанията представи шлема Vision Pro, който в края на януари тази година започна и да се продава. Vision Pro беше обявен като начало на „ерата на пространствените компютри“. Извън множеството гръмки рекламни думи остава най-важният въпрос. Може ли устройство с цена от 3499 долара да се превърне в следващия пазарен хит?
Смелата визия на Apple
Vision Pro комбинира AR и VR в един шлем, който може да пресъздава всякакви виртуални среди пред очите на потребителя. Също така може да слива реалностите и да направи пространството пред очите гигантски екран за гледане на видео или пък интерактивен компютър с всички приложения.
Възможностите пред Vision Pro са наистина много. Първите отзиви от тестовете на специализираната IT преса са положителни. По-общите издания също харесаха шлема. Отзивите на всички могат да бъдат обобщени най-добре със заглавието на в. The New York Times: „Apple Vision Pro е възхитителен. Но кой ще го купи?“
С тази цена това наистина е добър въпрос. Особено като се има предвид, че става дума за нова категория устройство, с миниатюрна екосистема, малко приложения и нови технологии, които тепърва трябва да се усъвършенстват. Въпреки това, според информация на MacRumors, Apple е продала над 200 000 броя от Vision Pro още през първите 10 дни от пускането му в продажба. Неофициалните амбиции на Apple бяха за доста по-скромен старт в началото и постепенно увеличаване на интереса след като мине повече време.
И все пак, очакванията са за продажбата на поне 500 000 устройства през първата година, така че началото е доста добро. Първите потребители ще са от решаващо значение за бъдещето на Vision Pro. Според прогнозите, Apple предвижда в сравнително близко бъдеще да представи и по-евтина версия, която да направи технологията по-масова. Това ще зависи изцяло от интереса към Vision Pro, който трябва да е достатъчно голям, за да привлече повече желаещи да купят по-евтиния модел.
Apple изглежда уверена, че Vision Pro ще спечели хората и постепенно ще се превърне в следващото хитово устройство на компанията. То няма да замени смартфоните, но може да се окаже сериозен конкурент на домашните компютри и дори в някои офис среди.
Истинският иноватор
Vision Pro изглежда атрактивно, но надали ще е достатъчно, за да направи следващия трилионен бизнес на Apple както iPhone. За целта Apple подготвя и отговор на AI проектите на конкурентите си. В началото на февруари Тим Кук обяви, че още тази година Apple ще покаже част от своите проекти в сферата на изкуствения интелект. Това включва и генеративен AI, който е в основата на Copilot, ChatGPT, Google Gemini и др.
Компанията засега успява да запази в тайна какво точно подготвя. Това е сравнително нетипично, тъй като през последните години има редовни течове на информация за разработките ѝ, включително беше така и за Vision Pro, за която практически не се знаеше само търговското име.
За AI проектите на Apple обаче информацията е много оскъдна. Това означава, че компанията държи под много строг контрол всичко, което се случва в екипите, които работят по технологията. От малкото неща, които се прокрадват като слухове е, че следващото поколение на iOS за iPhone ще е с най-мащабните иновации от години и най-вероятно AI ще има голяма роля за това.
Друга сфера, в която изкуственият интелект ще е полезен, е именно Vision Pro. Ако Apple успее да позиционира разработките си правилно, има голям шанс да генерира нова вълна от иновации и да си върне и реномето на топ иноватор, а не на наваксващ и сякаш изолиран от останалите.