Камерите на модерните смартфони разполагат с все по-големи възможности впечатляват с подобряващо се качество на снимките, изкуствен интелект и генеративни редакции, които може да променят разположението и пропорциите на обектите в кадъра. Колкото и да са добри обаче, не могат да заменят креативността на човека. Но пък могат да му помогнат да развихри своята изобретателност и творчество. А, какво по-хубаво от това да пробват с иначе подценявания „жанр“ на панорамните снимки.
За мнозина това са просто режими на камерите, чрез които може да се направи красив кадър на много по-голяма зрителна площ, за да се пресъздаде по-добре величествената гледка. Всъщност, чрез този режим могат да се направят най-различни и доста атрактивни кадри. Нужна е само творческа мисъл и малко търпение, отбелязва MakeUseOf.
Една от „неочакваните“ ползи на панорамната камера са оптичните илюзии. Например да „клонираме“ човек на няколко места в кадъра. Или пък да пресъздадем игра с няколко души и т.н.
Панорамният режим работи почти по идентичен начин при всички смартфони. Обикновено се активира от менюто с допълнителни функции на камерата, като заснемането се случва при движение на смартфона наляво или надясно. Някои модели поддържат и вертикални панорами, което също може да се провери в настройките на камерата.
Как да направим атрактивна панорамна снимка
Има два основни начина за панорама с „илюзия“ в нея. Първо, нужно е да изберем подходящо място. Макар и да може подобен панорамен кадър да се направи дори на закрито в хола (например един и същи човек да седи на двата края на дивана), добре е да има повече простор за развихряне на творчеството.
Втората стъпка е да се направят няколко пробни кадъра, за да се свикне с начина, по който телефонът прави панорамните снимки, къде приблизително ги съединява и т.н. И да се „тренира“ стабилността на ръцете. Ако имате статив, може да го използвате.
Най-базовата панорамна снимка с илюзия е, след като обектът попадне в единия кадър и излезе от него, да бъде преместен от другата страна. Това се случва най-лесно, когато се заобиколи снимащия и се застане от другата страна извън кадъра, за да се попадне в другия край на панорамата. Разбира се, по време на преместването, движението на телефона може да бъде спряно, за да има време другият край да бъде нагласен според желанията.
Важно е при композирането на подобен кадър да се съобрази позицията на премествания обект или човек. Тя трябва да е на почти идентично разстояние от обектива при всички пози. В противен случай камерата може да фокусира на различни места при съединяването на снимките и да се получи панорамна снимка с неравномерен фокус, което често разваля илюзията.
Същото важи и за фона. Добре е той да е статичен, тъй като морски вълни например веднага ще си проличат в крайния слят кадър, освен ако не е направен много бързо. Но пък тогава преместването и позиционирането ще бъде много по-трудно.
И нещо, което малцина признават – този тип панорамни кадри могат да бъдат много ефектни, но в повечето случай изискват няколко опита и упоритост преди да бъде постигнат желаният резултат. Особено в началото, когато все още човек няма достатъчно опит и все още изучава функцията.